میرزا فتحعلی آخوندزاده (1228 ـ 1295) نویسنده، متفکر سیاسی و منتقد ادبی واجتماعی بود. در تعقل فلسفی عقایدی تازه آورد، نمایش‌نامه و داستان‌نویسی به شیوه غربیان را برای اولین بار در مشرق‌زمین باب کرد و مسئله تغییر خط فارسی را به میان کشید. میرزا جعفر قراچه‌داغی این مجموعه را زیرنظر آخوندزاده به فارسی برگرداند و گاه میرزا قسمت‌هایی بر آن افزوده است که در متن ترکی نیست یا نام‌هایی را تغییر داده است؛ از این‌رو این ترجمه دارای ارزش خاصی است. نمایش‌نامه‌هایی که در این کتاب آورده شده به ترتیب عبارتند از: وزیر خان لنکران، خرس قولدور باسان (دزدافکن)، مرد خسیس، وکلاء مرافعه، موسی ژوردان و ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر و داستانی هم که آمده عنوان «یوسف شاه» را دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

607bdfa792227.png

تیسفون: نمایش منظوم

عباس شمس‌الدین کیا معروف به تندر کیا

عباس شمس‌الدین کیا معروف به تندر کیا، دکتری اقتصاد را از دانشگاه پاریس گرفته بود و در دهه‌های ۱۳۱۰تا۱۳۵۰ آثاری به صورت‌های شعر و نثر منتشر می‌کرد. او نوهٔ پسری شیخ فضل‌الله نوری مجتهد نامور شیعه و برادر زهرا کیا، پژوهشگر و مترجم ادبی بود. او در نمایشنامه‌نویسی قلم‌آزمایی کرد و حاصل این امر، نمایشنامه‌ای به‌نام «تیسفون» به نظم بود. نکته‌ای که اکثر منتقدان و تاریخ‌نویسان شعر نو در رابطه با تندرکیا و شاهین اشاره کرده‌اند، استفاده از ادبیات فولکلور، ضرب‌المثل و حتی لحن عامیانه در شاهین‌ها، مقدمه‌ها، فروزه‌ها، افسانه‌های نو، چیزک‌ها و .... است.

601fd3bf5cbcf.png

روشنگران ایرانی و نقد ادبی

ایرج پارسی نژاد

نویسنده در این کتاب بر آن است تفکر انتقادی و پدیدارشدن مقوله «نقد» در ایران را بررسی کرده و پیشینه آن را بازشناسد و طی آن شخصیت‌هایی که برای نخستین بار از پدیده «نقد» در ایران بهره جستند را معرفی نماید. به این ترتیب نویسنده با بررسی احوال و آثار هفت نویسنده ایرانی، دیدگاه آنان را با پدیده نقد و به‌ویژه نقد ادبی ارزیابی کرده است. این نویسندگان عبارتند از: میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، میرزا ملکم خان، زین العابدین مراغه‌ای، طالبوف تبریزی، احمد کسروی و صادق هدایت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5871521960723.PNG

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت شمس تبریزی

آنچه در این کتاب گردآمده حاوی مقالات متعددی است که از بین بالغ بر 158 مقاله واصل به دبیرخانه ستاد برگزاری همایش بزرگداشت شمس تبریزی از سوی هیئت علمی انتخاب شده است. عناوین برخی از مقالات بدین ترتیب است: شمس و مزار او/ مهدی آقاسی، شمس، آینه وجود مولوی/ رضا اشرف‌زاده، بازتاب برخی از جلوه‌های شمس در ذهن و زبان مولانا/ منوچهر اکبری، مثنوی مطلع شمس مولانا/ جلیل تجلیل، برخی مضامین مشترک در کتاب مقالات شمس و آثار مولانا/ اسماعیل حاکمی، شمس تبریزی به روایت اهل قلم/ ابوالقاسم رادفر، تربت شمس تبریز کجاست/ محمد امین ریاحی، شمس قلندری غریب/ فاطمه مدرسی و ... .

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب