5a242749079d8.png

داستان‌های ایران باستان؛ مبتنی بر آثار اوستائی، فارسی باستان، پهلوی، پارتی و سغدی

مکان چاپ: تهران ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب تاریخ چاپ: ۱۳۵۱ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ زبان: فارسی

داستان‌هایی که در این کتاب گرد آمده‌اند داستان‌های کهنسال ایران باستان است که از روزگار قدیم به یادگار مانده‌اند. اصل این داستان‌ها به زبان‌هایی است که امروزه دیگر رایج نیستند و مدت‌هاست مردم ایران آنها را ترک گفته‌اند. فهرست داستان‌ها به این ترتیب است: آرش کمانگیر از متن اوستائی، هرمزد و اهریمن از متن پهلوی، داستان جمشید از متن اوستائی، فرشته باران و دیو خشکی از متن اوستائی، فره ایزدی از متن اوستائی، زاده زردشت از متن پهلوی، داستان آفرینش از متون پارتی مانوی، جنگ رستم با دیوان از متن سغدی، زریر و ارجاسب از متن پهلوی، داریوش بزرگ و گوماتا از متن فارسی باستان و اردشیر بابکان از متن پهلوی.

منابع مشابه بیشتر ...

636cd4d49be28.png

فرهنگ پهلوی

بهرام فره وشی

در «فرهنگ پهلوی» واژه‌های آرامی که ازوارش یا هزوارش خوانده می‌شود، به واژه‌های ایرانی یا پارسی میانک گردانیده شده است. این واژه‌ها دسته‌بندی شده و در هر باب یک رشته واژه که با هم پیوستگی دارد، یاد گردیده است؛ در یکم: نام‌های خدا و مینویان؛ در دوم: گیتی و آنچه از آن است چون خاک و شهر و خانه؛ در سوم: در آب و رود و زره و جوی و جز اینها؛ در چهارم: در دانه‌ها و میوه‌ها؛ در پنجم: در خورش‌ها و آشام‌ها. نام نویسنده این فرهنگ به دست نیامده است؛ اما بی‌گمان فرهنگی است از روزگار ساسانیان.

636678a818fa8.png

نام‌نامه: نام‌های خاص اوستایی

فرناز هوشمندرجبی

این کتاب دارای نام‌های خاص اوستایی از تحقیق و بررسی در سه نام‌نامه مختلف از دانشمندان ایرانی و آلمانی است؛ کتاب «نام‌نامه ایرانی» تألیف فردیناند یوستی، کتاب «نام‌نامه اشخاص ایرانی» تألیف مانفرد مایرهوفر و کتاب «دانشنامه مزدیسنا» تألیف جهانگیر اوشیدری. نویسنده کوشیده در مورد هر واژه از نظر معانی، حالت واژه، جنس واژه، شمار واژه و کاربرد آن در کتب دیگر مانند کتب پهلوی و شاهنامه و .... به تفصیل شرح داده شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d02afb2a558.jpg

فهرست کتابهای چاپی فارسی - جلد سوم: اعلام (از آغاز تا آخر سال 1345)

کتاب فهرست کتابهای چاپی فارسی از آغاز تا آخر سال 1345 بر اساس فهرست خانبابا مشار و فهارس انجمن کتاب، جلد سوم: اعلام، زیر نظر احسان یارشاطر و در سال 1352 منتشر شده است که شامل: نام مولفان، شاعران، نویسندگان، مترجمان، مصححین، مقدمه نویسان و دیگر اشخاصی که در تالیف و تدوین کتب مباشرت داشته اند، می باشد.

کلیات/فهارس
کتاب
619b8266c0758.jpg

ترجمه فارسی اشارات و تنبیهات

"الاشارات و التنبیهات" از مشهورترین کتاب‌های شیخ الرئیس، ابوعلی سینا است که آن را در دو بخش منطق و فلسفه، به زبان عربی به رشته تحریر درآورده است. این کتاب را شاید بتوان یکی از مهمترین آثار علوم عقلی دانشمندان اسلامی نیز به حساب آورد که در طول چندین قرن همواره مورد توجه علما و محققان علوم اسلامی بوده است. در وجه تسمیه این کتاب، به اشارات و تنبیهات باید گفت در هر موضوعی که بوعلی مطرح می‌کند، چه در بخش منطق و چه در فلسفه، توضیحش و تکمیلش را تحت عنوان اشاره و تنبیه، می‌آورد که نام کتاب، ناظر به همین اشاره‌ها و تنبیه‌هاست. کتاب دارای دو جزء است: جزء اول، در منطق و مشتمل بر ده نهج و جزء دوم، در فلسفه و حاوی ده نمط می‌باشد. مطالب هر نهج و نمط، در ذیل عناوین اشاره و تنبیه مطرح شده است. کتاب در انتها دارای هفت فهرست است که عبارتند از: فهرست آیات و احادیث نبویه، فهرست اعلام، فهرست اصطلاحات منطقی، فهرست اصطلاحات فلسفی، فهرست اصطلاحات عرفانی، فهرست مصادر تحقیق و فهرست مواضع تفصیلی. کتاب حاضر ترجمه فارسی کتاب الاشارات و التنبیهات تالیف شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله بن سیناست که به دست عبدالسلام بن محمود بن احمد الفارسی محتملا در قرن هفتم هجری انجام یافته است.

نثر/متون کهن
کتاب