این کتابچه کوچک که عنوان ضمیمه «تحقیقی در دین مسیح» را دارد، دربرگیرنده موضوعی است با عنوان «درآمدی بر گزارش باستان‌شناسان برای کشف راز آرامگاه عیسی مسیح».

منابع مشابه بیشتر ...

60fff3e661cdd.jpg

دیر سمعان

عباس اقدام

موضوع کتاب دیر سمعان ادبی، اخلاقی، اجتماعی است که توسط عباس اقدام "خلیلی طهرانی" به نگارش درآمده و توسط موسسه اقدام منتشر شده است

5f2046f5dd9b0.png

سیمای تاریخ و فرهنگ ایران در موزه‌های باستان‌شناسی اتحاد جماهیر شوروی

پرویز ورجاوند

در این نوشتار که در ضمیمه ششمین شماره از مجله «بررسی‌های تاریخی» منتشر شده، نویسنده کوشیده تا اطلاعاتی درباره برخی از موزه‌ها و مؤسسات پژوهشی، سبک و چگونگی تعمیر بناهای تاریخی در شوروی اطلاعاتی را در اختیار قرار دهد. از آنجا که قسمت اعظم این بررسی‌ها با تاریخ و فرهنگ ایران وابستگی فراوانی دارد، نگارنده کوشیده تا در زمینه این مسائل اطلاعاتی کل در اختیار خواننده قرار دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

603b9276262d7.png

زرتشت (مزدیسنا و حکومت)

جلال ‌الدین آشتیانی

کتاب حاضر تلاشی است برای شناساندن چهره واقعی این پیامبر کهن از زیر زنگار هزاران سال کج‌فهمی و جهل که با استفاده از منابع معتبر متعدد و نیز با بررسی سرودهای گاتاها به رشته تحریر درآمده است. زرتشت نه پیمبر ایرانیان است و نه پیامبر ایرانی، بلکه او یک آریایی است که به ایران کنونی هرگز قدم ننهاده بوده است و زمانی که مادها و پارس‌ها دولتی در ایران تشکیل داده و ایرانی به‌وجود آوردند، قرن‌های متمادی از ظهور زرتشت گذشته بوده است. البته مصلحین جهان متعلق به همه ملت‌ها می‌باشند، اما اطلاق پیامبر ایرانی به زرتشت از نظر تاریخی صحیح نیست. زرتشت از نظر تبار به آریایی‌های هند همانقدر نزدیک است که به مهاجرین آریایی ایرانی.شاید از نظر زبان حتی به اقوام ودایی نزدیکتر از طوایف مادی و هخامنشی و ساسانی باشد. خواننده با بررسی ژرف این نوشتار درخواهد یافت که سخن‌پرداز خردمند و اندیشمندی در «گاتها» با سروده‌های پرمغز و آگاهی‌بخش خویش برای نخستین بار یکتاپرستی ناب و بی‌همتایی را درمیان می‌گذارد و بینش و منش زندگی پاک و راست را می‌آموزند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب