5f7dac447f3aa.png

سرود هات 29 گاتها پیامبری زرتشت

مترجم: حسین وحیدی
مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات اشا تاریخ چاپ: ۱۳۵۹ هجری شمسی زبان: فارسی

گات‌ها سروده اشوزرتشت یکی از ژرف‌ترین و دلکش‌ترین و ارزشمندترین و دیرینه‌ترین نمودهای فرهنگ بشری است. در این نامه ورجاوند اشوزرتشت با زبانی زیبا و دل‌انگیز به ژرف‌ترین و بنیادی‌ترین پرسش‌های آدمی که اندیشه و زندگی او را فراگرفته، پاسخ می‌دهد و برای هر یک راه و روشی درست و شایسته می‌شناساند. گات‌ها دارای «هفده ها» یا بخش است که هر یک به بندهایی بخش شده است. هر یک از هفده هات گاتها در بردارنده جستار ویژه‌ای است که هات 29 ویژه آغاز پیامبری زرتشت است.این کتاب دربرگیرنده این هات و تبیین معنای آن است.

منابع مشابه بیشتر ...

6404ba2ab2803.jpg

یادداشت های گاثاها

ابراهیم پورداود

"گات‌ها " سروده‌های زرتشت نخستین منظومه ایرانی است که از روزگار کهن به جا مانده و در عین حال، کهن‌ترین و مقدس‌ترین قسمت اوستاست .اغلب بخش‌های "گات‌ها "موزون و آهنگین است .این سروده‌ها که در "یسنا "جای داده شده، سروده زرتشت و پیروان اوست" .گات‌ها "در اصل شامل 17هایتی (فصل)، 238قطعه و 896بیت و 5560کلمه است .در کتاب "یادداشت‌های گات‌ها"، پورداوود سرود "اهنود"، "اشتود"، "سپنتمد"، "وهوخشتر "و "وهیشتوایشت "را همراه با ترجمه و تفسیر آنها آورده است .کتاب حاوی دو هزار و پانصد و هشتاد و شش یادداشت است .مترجم کوشیده تا برای هر واژه اوستایی واژه‌ای برگزیند که از همان ریشه باشد .ضمن آن که برای هر واژه اوستایی، ترجمه، توضیح و آوانگاری مربوط به آن واژه نیز آمده است .

630a1f642a1f2.png

یادداشت های گاثاها

ابراهیم پورداود

گات‌ها ـ سروده‌های زرتشت ـ نخستین منظومه ایرانی است که از روزگار کهن برجای مانده و در عین حال کهن‌ترین و مقدس‌ترین قسمت اوستاست. اغلب بخش‌های گات‌ها موزن و آهنگین است. این سروده‌ها که در یسنا جای داده شده، سروده زرتشت و پیروان اوست. گات‌ها در اصل شامل 17 فصل، 238 قطعه و 896 بیت و 5560 کلمه است. زنده‌یاد پورداود در این کتاب کوشیده برای هر واژه اوستایی واژه‌ای برگزیند که از همان ریشه باشد. ضمن آنکه برای هر واژه اوستایی، ترجمه، توضیح و آوانگاری مربوط به آن نیز آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63beb77d23ba8.jpg

بیگانگی از خود و اردیبهشت

حسین وحیدی

اشا در فرهنگ اوستا و آیین مزدیسنا و آرمان پارسایی دارای معنای بسیار ژرف و گسترده است و یکی از پایه های این فرهنگ به شمار می رود. اشا در اوستا به معنای نظم و هنجار فرمانروا بر جهان هستی و همچنین نظم و هنجار فرمانروا بر روان و زندگی آدمی است که راستی نمایش آنست. اشا معنای پاکی را نیز میدهد و هنگامی که وازه اشا و اشو و اشویی بکار برده می شود به روان اندیشه و گفتار و کرداری اشاره می شود که از هرگونه آلودگی و پلیدی بری باشد. اشو شخصی است پاک و راست، شخصی زدوده از هر گونه پیرایه ناراستی و کژ روی. و هیشتا در اوستا به معنای بهترین است واژه "اشا و هیشتا" یا "اردیبهشت" به معنای "راستی و پاکی بهترین" است و اردیبهشت که یکی از پایه های آرمان پارسایی است در سراسر اوستا ستوده میشود. در بخش نخست کتاب گوشه ای از جهان هستی تصویر شده است و نشان داده شده است که سامان هستی چیست و چگونه جهان شگفتی آور پیرامون ما گرد آورده ای از هنجار و سامانی است که درازنا و ژرفنای آن هرگز به گمان و اندیشه در نمی آید. هنگام بررسی فلسفه اشا می رسیم به اشای روانی یعنی سامان و هنجار روانی که این گفته نیز از دیدگاه روانشناسی امروز نیز درخور بررسی و توجه بسیاری است، آیین مزدیسنا و آرمان پارسایی بر آن است که بر روان آدمی سامان و هنجار فرمان میراند. آدم روان درست کسی است که روانش از سامان و هنجار بیرون نمی رود. در بخش دوم کتاب هنگام بررسی اشا یا هنجار روانی از زندگی آدمهایی یاد شده است که هر کدام به علتی روانشان از هنجار بیرون شده است و این ناهنجاری روان آنها را گرفته دردها و رنجهایی کرده است که در کتاب امده است. بخش سوم کتاب ویژه هنجار اجتماعی است که "داد" و " دادگری" یا "قسط" و عدل نمودار آن است که باز در بخش سوم گوشه هایی از اجتماعی که گرفتار بیداد شده نشان داده شده است. بخش چهارم کتاب از هنجار اقتصادی و دو بخش دیگر از هنجار و سامان در جهان و در طبیعت سخن می رود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
60b4e5348f8d1.jpg

رستم در شاهنامه، دفتر دوم، نخستین جنگ

حسین وحیدی

شاهنامه سروده ابر سخنسرای تاریخ حکیم ابوالقاسم فردوسی از گرانبارترین و ارزشمندترین دفترها در پهنه فرهنگ جهان است. عنوان دفتر دوم از کتاب رستم در شاهنامه "نخستین جنگ" است که حسین وحیدی آنرا در سال 1375 توسط انتشارات فرزین به چاپ رسانده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب