سالنامه‌نگاری در ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد. وقایع‌نگاری‌های سالیانه و دیگر برجای‌مانده‌ها نشان می‌دهد که نگارش سالنامه قبل از ورود کاغذ و چاپ در ایران معمول بوده است. سالنامه‌نگاری در ایران تا سال 1386، 136 سال خورشیدی پیشینه دارد و در این گستره زمانی بیش از پانصد سالنامه انتشار یافته‌اند. در این کتاب مطالبی درباره تعریف و اهداف سالنامه‌ها، انواع سالنامه، پیشینه و .... مربوط به سالنامه آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

63b1708b65e08.jpg

سالنامه موسسات علمی و فلاحتی کرج - سال یکم (دانشکده فلاحت - دانشکده دام پزشکی)

در مقدمه کتاب آمده است: بعضی از نقاط دوردست به مرکز هستند که از وجود مدارس فلاحتی کرج که شاید شالوده حیات اقتصادی میهن در آن ریخته شده است اطلاعی نداشته و ممکن است این اولین مرتبه باشد که اسمی از این مرکز مهم و عاملین بزرگ ثروت میشنوند. این بود که آقایان دانشجویان دانشپایه دوم دانشکده فلاحت درصدد طبع و انتشار سالنامه برآمدند که هم حاکی گزارشات سالیانه و هم وسیله شناسانیدن این موسسات به مجامع و محافل علمی ممالک خارجه باشد و ضمنا علاقه مندان به فلاحت و یا به تعبیر دیگر آرزومندان ترقی و تعالی این مرز و بوم را بشیر و راهنمایی باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c076cb0f4f9.png

روزنامه اردوی همایون

تاکنون تصور می‌شد یک عنوان نشریه در عهد ناصری با عنوان «اردوی همایون» انتشار یافته، ولی با چاپ این کتاب، مشخص می‌شود دو نشریه با این نام در آن عهد چاپ و منتشر شده است .اولین همین کتاب است که در سفر اول ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان ـ اواخر سال 1283 و اوایل 1284 ق ـ انتشار یافته و نام کامل آن را «روزنامه اردوی همایون» قرار داده‌اند و دومین نشریه به این نام که پیشوند روزنامه ندارد و به «اردوی همایون» نامبردار است، در سفر دوم ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان که در سال 1300 اتفاق افتاده، طبع و توزیع گردید که نسخه‌هایی از آن موجود است.

نثر/سفرنامه
کتاب
6166ec1916d13.jpg

لرستان پژوهی

سیدفرید قاسمی

کتاب حاضر مجله ایست با سردبیری سیدفرید قاسمی و با گستره موضوعی لرستان پژوهی که در پاییز و زمستان 1377 منتشر شده است

نشریات ادواری
کتاب