در طول تاریخ علوم بلاغی فارسی و نگارش کتاب‌های مربوط به این حوزه، برخلاف بسیاری از علوم دیگر، تغییر و تحول چندانی مشاهده نمی‌شود. با این حال، گهگاه در برخی از نوشته‌های بلاغی دیده می‌شود که نویسندگان این کتاب‌ها به‌ نوآوری‌هایی در این زمینه دست یازیده‌اند که همین امر باعث تمایز کار آنان از دیگر همتایان خود و بالطبع افزایش ارزش و اهمیت آن می‌شود. شمس العلمای گرکانی، مؤلف‌ کتاب ابدع البدایع، از این دست نویسندگان است که با دیدی نوآورانه در این حوزه پای‌ نهاده و شماری از صنایع را به علم بدیع افزوده است که از آنها با عنوان مستدرکات‌ خویش یاد می‌کند. در این مقال، به این استدراکات و سابقه و لاحقه آنها نظری افکنده‌ شده است تا سیر ایجاد و تحول احتمالی این صنایع در گذشته و نیز پس از نگارش‌ ابداع البدایع بررسی شود.

منابع مشابه بیشتر ...

63f4dd457c126.jpg

گفتگو در شعر فارسی

احمد کرمی

در فن آرایش سخن و صنایع بدیعی "سوال و جواب" را یکی از محسنات بدیع معنوی به شمار آورده اند و آن چنان است که شاعر در بیتی و یا چند بیت و یا بیش از آن، سخن خود را به صورت پرسش و پاسخ موضوع می کند و این تفنن ادبی، گاه چندان به درازا می‌کشد که از آغاز تا پایان یک قصیده طولانی را نیز دربر می‌گیرد. کتاب حاضر که "گفتگو در شعر فارسی" نام دارد بیشترین اشعاری را که تاکنون به شیوه پرسش و پاسخ سروده شده اند، شامل می‌شود.

5a67bb2fb5728.png

بدیع و قافیه

حسن سادات ناصری, محمد خزائلی

این کتاب در دو بخش سامان یافته است. بخش اول درباره علم بدیع است که در آن درباره این مباحث نکاتی بیان شده است: علم بدیع، صرف و نحو و املاء و معانی و بیان و بدیع و بخشی از صنایع بدیعی. در قسمت دوم نیز از علم قافیه سخن گفته شده است که ابتدا درباره تعریف قافیه و مباحث آن نکاتی بیان شده و در ادامه اقسام قافیه تبیین شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56adc665ce88f.PNG

تحلیل رؤیا در رمان درخت انجیر معابد

مرتضی قاسمی

رؤیا یکی از مهم‌ترین عناصر رمان مدرن است. در درخت انجیر معابد ـ که تنها رمان مدرن احمد محمود است ـ این عنصر نقشی کلیدی دارد. در اوایل این رمان (صص32- 43) علمدار اول اسیر کابوس‌هایی می‌شود که آنها را بیان کرده، علمدار نسل بعد آنها را نقل و علمدار نسل سوم نوشته است. این خواب‌ها و رؤیاها دشوار و پیچیده‌اند و خواننده را به‌چالش می‌کشند. علاوه ‌بر این، در صفحات 280ـ285 رمان رؤیایی از «مرد دیگر» بیان شده و در صفحات 336ـ337 رؤیای «سرمست بختیاری» آمده است که با مضمون کلی رمان (خرافه‌پرستی و باورهای مردم) سازگار می‌نماید. رؤیاهایی که بخش اصلی فصل نخست رمان را شکل می‌دهند، تاکنون چندان مورد مداقّه و تحلیل منتقدان قرار نگرفته است. این مقاله می‌کوشد با تلخیص رؤیا به زبان خود نویسنده و با کمک روش فروید در تفسیر خواب و بر اساس اصل مهم ساخت‌گرایی تکوینی ـ که اجزای رمان بر اساس بافت کلی معنا می‌یابند ـ به تحلیل دقیق این رؤیاها بپردازد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
564cd8670ffee.PNG

کلیات سعدی (گلستان)

مرتضی قاسمی

در سال‌های اخیر بیش و کم شاهد چاپ دوباره کتاب‌های مهم در حوزه ادبیات بوده‌ایم که فی نفسه کاری است ارزشمند و درخور ستایش. یکی از این آثار که در اواخر سال 1385 منتشر شد کلیات سعدی است که از سوی انتشارات هرمس به چاپ رسیده است. از آنجا که بیشتر این آثار از امّهات آثار ادب فارسی هستند، به کارگیری نهایت دقت در چاپ دوباره آنها ضروری است. بر اساس همین ضرورت، در این مقاله بخش «گلستان» از کلیات سعدی، از نظر شیوه نگارش و رسم‌الخط بررسی شده در ادامه شماری از اشتباهات راه‌یافته به آن نیز برشمرده شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله