موسیقی در میان مولویان جایگاه ویژه دارد. مولانا جلال الدین خود علاقه‌مند به‌ موسیقی بود و این علاقه سبب شده است که موسیقی‌دانان بزرگ از میان مولویه بیرون‌ آیند. در اکثر غزل‌های مولانا جنبه موسیقیایی کلام تا حدی غالب است که اگر به صورت‌ معمولی خوانده شود، چندان سیال به نظر نمی‌رسد. از موسیقی در سماع مولویه بهره‌ می‌گیرند و چهل و پنج آهنگ تاکنون از سماع مولویه به صورت مکتوب در دست است. در این مقاله یکی از آیین‌ها که سلطان سلیم سوم به نام «سوز دل‌آرا» فراهم کرده، نقل شده‌ است. از نام دیگر آیین‌ها مقام موسیقی ایران در میان مولویه را می‌توان دریافت.

منابع مشابه بیشتر ...

64f4a5d87eaf0.jpg

فرهنگ موسیقی ایرانی (شامل: لغات، اصطلاحات، موسیقیدانان، الحان موسیقی و غیره)

ارفع اطرایی

بانو اطرایی از معدود هنرمندانی است که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ایشان در زمینه ی معرفی و شناساندن ارزشهای موسیقی اصیل ایران خصوصا ردیف ها و دستگاه های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه های بزرگانی چون پایور و صبا سال ها تلاش نموده و تالیفات و مجموعه آثار ارزشمندی را به جامعه موسیقی کشور تقدیم داشته است.

63dfa9380eef8.jpg

کتاب ماهور - جلد سوم (مجموعه مقالات موسیقی)

جمعی از نویسندگان

کتاب ماهور مجموعه‌ای از مقالات موسیقی بود که نخستین جلدش در تابستان 1370، دومین جلدش در بهار 1371 و سومین جلد آن در زمستان 1372 منتشر شد. حسین دهلوی، علی تجویدی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی، ساسان سپنتا و حسین علیزاده از نویسندگان مقالات کتاب ماهور بودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aec3939be0.png

شهید راه حقیقت و عشق؛ حسین بن منصور حلاج و آثار او

حسین بن منصور حلاج در تاریخ بشریت یکی از ستون‌های رفیع ایمان، عشق و شرف است، به عنوان شهیدی که همه مکتب‌های تفکر اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، در دل‌ها جایگاهی خاص برای خود فراهم کرده است. این کتاب یکی از اهداف آن نشان دادن ارتباط حلاج و اقبال است. اثر به دو صورت کتاب طراحی شده و از هفت بخش شکل یافته است: زندگانی حلاج، مجادلات او، اندیشه‌ها و تأثیر او در کتاب اول در چهار بخش آمده است: روزگار او و محیط وی، حیات او و مجادلاتش، اندیشه‌های او تأثیرات او. کتاب دوم به آثار حلاج اختصاص داده شده و از این بخش‌ها تشکیل شده است: کتاب الطواسین، دیوان حلاج، سخنان حلاج و مناقب او.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
60b4cdf869bff.jpg

مثنوی 1 (نظم 4 بخش 1)

توفیق سبحانی

کتاب مثنوی ۱؛ (نظم ۴ بخش ۱) نوشته توفیق هاشم‌پور سبحانی یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات دانشگاه پیام نور است که برای تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه طراحی و تدوین شده است. درس مثنوی 1 گزیده ای از قصص سه دفتر اول، دوم و سوم مثنوی است. تمام دیباچه دفتر اول و گزیده دیباچه‌های دفتر دوم و سوم که حاوی نکته‌هایی درباره مولانا، مثنوی و مسائل مربوط به مثنوی است آمده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب