کتاب پژوهشی در شاهنامه، بخش دوم از داستان سام و زال، نخستین تجربیات دینی در فرهنگ ایران است که توسط منوچهر جمالی نگاشته شده است

منابع مشابه بیشتر ...

657727bcad580.jpg

حماسه رستم و اسفندیار

منصور رستگار فسایی

نبرد رستم و اسفندیار یکی از داستان‌های حماسی ایرانی است که در کتاب‌هایی مانند شاهنامه فردوسی و گشتاسپ‌نامه دقیقی بدان پرداخته شده‌است. این داستان از طولانی‌ترین بخش‌های شاهنامه و به لحاظ ادبی یکی از برجسته‌ترین بخش‌های آن است. داستان که روایت‌گر رزم میان اسفندیار، شاهزاده کیانی و رستم، پهلوان زابل است، یکی از بخش‌های تراژیک شاهنامه بوده و به توصیف خود فردوسی، بلبلان به سبب مرگ اسفندیار ناله سر می‌دادند. فردوسی داستان رستم و اسفندیار را در ضمن حوادث دوران سلطنت گشتاسب در اواخر عصر کیانیان به نظم کشیده است.

653d306582a96.jpg

سیمرغ و سی مرغ

علینقی منزوی

درمورد عطار نيشابوری تاريخ دوران و نوشته های او سهروردی و ابن سينا خلاصه منطق الطير عطار منطق الطير عطار داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمايی هد هد به كوه قاف برای رسيدن به آستان سيمرغ است. هر مرغ به عنوان نماد دسته خاصی از انسان ها تصوير می شود. سختي های راه باعث می شود مرغان يكی يكی از ادامه راه منصرف شوند... خداشناسی در كتب مقدس قديم پيش از آميزش ملل هندی و آرامی به دو شكل متمايز ديده می شود الف- خدا در كتب آرامی به ويژه تورات، يك شخص است جدا از جهان كه جهان را از عدم به وجود آورده است. ب- خدا در كتب هندی، به ويژه ودا روح جهان و خود آنست كه در اصطلاح اسلامی پس از سهروردی توحيد اشراقی و تنزيهی ناميده می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6519922e70643.jpg

نوروز جمشیدی

منوچهر جمالی

همه نیازها و سودهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ما، ریشه در این مایه های فرهنگی دارند. و وارونه پنداشت آنها، فرهنگ ما رونوشت تاریخ ما نیست. پیشینه فرهنگی، غیر از سنت فرهنگی است. چه بسا فرهنگ، علیرغم تاریخ، بالیده است. اسطوره های مردمی ما، فرهنگ بسیار عالی علیرغم تاریخ سیاسی و دینی و نظامی ما فراهم آورده است. فرهنگ سیاسی ما را، حکومتمداران فراهم نیاورده اند، بلکه مردم ما، همان مردمی که اکنون از پژوهندگان و روشنفکران، بخود رها ساخته شده اند. و نوروز جمشیدی نیز، یکی از بزرگترین ستونهای این بنای فرهنگ سیاسی است...

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
5ad373c018732.png

پژوهشی در شاهنامه: کیومرث و هوشنگ؛ فردوسی دربارۀ دین چه می‌اندیشد؟

منوچهر جمالی

زنده‌یاد منوچهر جمالی از جمله پرکارترین و برجسته‌ترین پژوهشگران ایرانی است که در دهه‌های اخیر کتاب، رساله و نوشته‌های گوناگون در زمینه‌های: فرهنگ ایرانی، فلسفه، تاریخ، زبان‌شناسی، تأویل و تفسیر متون شاهنامه، بندهشن، اوستا، اندیشه‌ها و آثار خیام، عطار، مولانا، صائب تبریزی و ... به رشته تحریر کشیده است. گستردگی اندیشه، غنای کاربردی واژه‌ها، گشودگی مرزهای تبیین و استدلال، تجسم و تصور در شناخت گسترده و بازآفرینی فرهنگ مهری و مردمی ایران، صراحت و شفافیت‌های کلام، درهم‌آمیختگی فرزانگی و خردمندی با دلیری و بی‌باکی در بیان اندیشه‌ها از ویژگی‌های منوچهر جمالی است. این کتاب متن سخنرانی او در سال 1995 در کلن است که در آن به مطالبی چون کیومرث و هوشنگ، فردوسی درباره دین چه می‌اندیشد؟ چرا شاهنامه با داستان کیومرث و هوشنگ آغاز می‌شود و .... پرداخته است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب