"ثورا"ی کولیان کتابی شگفت‌انگیز است. این کتاب با نام تارو (ثورا) تورا، روتا، مبنای تعلیمات ترکیبی مردم قدیم بوده است. ثورا از قدیم در اختیار کولیان بوده است. انجیل انجیلهاست. این کتاب همان "لوح زمرد" هرمس، یا کتاب هرمس مثلث است. نخستین کتاب مقدس مکاشفات از تمدنهای باستان. شخص متفکر، از طریق ثورا کلید سنت بسیار پیچیده‌ای را باز می‌یابد. ریمون لول، بر مبنای ثورا کتاب "هنر عظیم" را نوشت و موفق شد مغز بشر را با ثورا مقایسه کند. ژروم کاردن "کلید چیزهای پنهان" را براساس ثورا تالیف کرد. و لویی کلود د سن مارتن، فیلسوف در ثورا خطوط رمزآمیزی را توصیف می‌کند که در آن خداوند، جهان و انسان را به وحدت می‌رساند. به برکت ثوراست که ما می‌توانیم این قانون ترکیبی پنهان در تمامی نمادگرایی‌ها را بازیابیم و گسترش دهیم.

منابع مشابه بیشتر ...

60098d2800b76.jpg

کولی ها (پژوهشی در زمینه زندگی کولیان ایران و جهان)

ایرج افشار سیستانی

کولیان مردم بیابانگردی هستند که از هندوستان برخاسته‌اند و امروزه در تمام جهان پراکنده‌‌اند. آنان همواره از طرف سایر فرهنگها تحت فشار بوده‌‌‌اند و همبستگی و شیوه زندگی‌شان مورد تهدید است و امروزه در سراسر جهان با مسائل اجتماعی و فرهنگ جدیدی روبرو هستند. بنابراین لزوم آشکار ساختن ماهیت کولیان و نمایان کردن هویت آنان در گذشته و امروز و در نتیجه ایجاد تفاهم و همکاری بیشتر میان آنان و سایر مردم جهان، بیش از هر زمان احساس می‌شود. این مسائل نویسنده را برانگیخت تا اقدام به پژوهش در زمینه و شناساندن کولیان جهان نماید، که نتیجه دفتر حاضر است

5dc081a54d4bf.png

کولی و زندگی او

یحیی ذکاء

طبق تحقیقات دانشمندان مردم‌شناسی و نژادشناسی، کولی‌ها تیره‌ای از مردم هند شمالی بوده‌اند که از زمان‌های بسیار قدیم دسته‌دسته از سرزمین خود کوچیده و در سرتاسر جهان پراکنده شده، در هر مکان و محلی به مناسبتی نامی یافته‌اند و شاید بتوان گفت که هیچ قومی در جهان به اندازه کولی‌ها دارای نام‌های گوناگون نیست؛ ولی طبعاً نام اصلی این طایفه چیز دیگری جز آنچه که همدیگر را با آن می‌نامند، نمی‌تواند باشد. تاریخچه کولی‌ها در آسیا به‌ویژه سابقه پیدایش آنها در ایران بسیار طولانی‌تر و بیشتر از اروپاست و بنا بر اشارات مختصری که در کتاب‌های شرقی از جمله کتب ایرانی درباره این قوم وجود دارد، گویا نخستین دسته‌های مهاجر کولی در روزگار ساسانیان وارد ایران گردیده‌اند. در این کتاب به کولی و زندگی او و مباحث مختلف درباره این قوم از دوران کهن تا کنون بحث و بررسی صورت گرفته است.