با توجه به اینکه علوم، تخصصی شده‌اند، ضرورت دارد در هر زمینه موضوعی، کتاب اولین‌ها تدوین شود تا اطلاعات ارائه شده مبتنی بر پژوهش‌ها و جستجوهای عمیق باشد. در زمینه اولین‌های مطبوعات تاکنون کتابی مستقل منتشر نشده و این کتاب در راستای این ضرورت تدوین یافته است. در این کتاب به اولین‌های مطبوعات از قبیل اولین نشریه ادواری چاپی، اولین نشریه غیرفارسی، اولین هفته‌نامه، اولین نشریه فارسی شهرستانی، اولین نشریه مصور، اولین نشریه علمی و سه‌زبانه، اولین نشریه ادبی، اولین نشریه سفر و ..... به تفصیل پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64e0b6864bb2e.jpg

فرهنگ روزنامه نگاری

محمدرضا محمدی فر

در مجموعه حاضر 1555واژه و اصطلاح در ارتباط با حرفه روزنامه‌نگاری گردآمده که از آن جمله است :رویداد، خبر، گزارش، رسانه، طنز، نقد و نظر، تحلیل، مستند نویسی، کاریکاتور، و خبرگزاری .واژگان کتاب براساس الفبای فارسی تدوین شده شامل شرح معنا و مفهوم، و معادل انگلیسی است .

625ab5ff621ee.png

مطبوعات افغانستانی در گذر تاریخ

مهدی جعفری خانقاه

افغانستان و ایران شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و عامل این امر افزون بر اینکه هم‌مرز هستند، ریشه در آبشخورهای فرهنگی و ادبی کهنی دارد که هزاران سال میان این دو کشور برقرار بوده است. ورود چاپ در ایران، اندکی جلوتر از افغانستان اما به هر روی، دوش‌به‌دوش یکدیگر پیش می‌رفتند. این اشتراکات سبب می‌شود تا ما را ملزم کند تا شناخت بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشیم. بخشی از این شناخت از دل نشریات و مطبوعه‌هاست. در این کتاب نویسنده مطبوعات افغانستان را در گذر تاریخ بررسی کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c076cb0f4f9.png

روزنامه اردوی همایون

تاکنون تصور می‌شد یک عنوان نشریه در عهد ناصری با عنوان «اردوی همایون» انتشار یافته، ولی با چاپ این کتاب، مشخص می‌شود دو نشریه با این نام در آن عهد چاپ و منتشر شده است .اولین همین کتاب است که در سفر اول ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان ـ اواخر سال 1283 و اوایل 1284 ق ـ انتشار یافته و نام کامل آن را «روزنامه اردوی همایون» قرار داده‌اند و دومین نشریه به این نام که پیشوند روزنامه ندارد و به «اردوی همایون» نامبردار است، در سفر دوم ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان که در سال 1300 اتفاق افتاده، طبع و توزیع گردید که نسخه‌هایی از آن موجود است.

نثر/سفرنامه
کتاب
6166ec1916d13.jpg

لرستان پژوهی

سیدفرید قاسمی

کتاب حاضر مجله ایست با سردبیری سیدفرید قاسمی و با گستره موضوعی لرستان پژوهی که در پاییز و زمستان 1377 منتشر شده است

نشریات ادواری
کتاب