رساله‌های وافری در زمینه عروضی از سوی متقدمین و معاصرین به رشته تحریر درآمده است؛ ولی کتابی که دریچه دشوار عروض را به‌ویژه مبحث وزن به همراه ازاحیف و همچنین تقطیع اشعار با افاعیل عروضی که یکی از مهم‌ترین مباحث عروض می‌باشد، از هم بگشاید، دیده نشده است. در این کتاب نویسنده کوشیده در حد توان به ازاحیف رایج در شعر فارسی و همچنین انحای گوناگون تقطیع بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

6107f2aaa7db2.jpg

عروض رودکی

مسعود فرزاد

کتاب عروض رودکی در شانزده بخش به اوزان فارسی، اوزان کثیرالاستعمال فارسی، اوزان اشعار رودکی، پیشینه عروض در ایران و ..... میپردازد. مولف کتاب مسعود فرزاد است و در ضمیمه مجله خرد و کوشش- دفتر سوم آبان ماه 1349 به چاپ رسیده است.

6006ee895fbc5.jpg

بررسی منشاء وزن شعر فارسی

تقی وحیدیان کامیار

به عقیده بسیاری از علما و محققان که منشاء وزن شعر فارسی را از عروض عرب می‌دانند نگارننده با دلایلی مستند این موضوع را رد می‌کند و در این راه اسناد و مدارک زیادی را که طی سالها مطالعه در منابع فارسی و عربی بر آن تسلط پیدا کرده، ارائه می‌کند. کتاب توسط موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در سال 1373 به چاپ دوم رسیده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

611366b5aa357.png

جمهوری عجایب: یادداشت‌های سفر به هندوستان

رضا عبداللهی

هندوستان تنوع شگفت و بی‌مانند زندگی و سرشار از تناقض‌های پیچیده و همزیستی معماگونه تضادهای بی‌شمار است. جمهوری موز، شهر خدایان، مملکت هفتادودو ملت، کشور راه‌آهن، سرزمین سینما و ... ظاهری دارد، و هفتاد باطن که کشف آن فقط از عهده تندهوشان صبوری برمی‌آید که دشوار شیرین سال‌ها زیستن با هند را بر خود هموار کنند. این سفرنوشت نیز تنها نگاه ساده مسافری به هندوستان است که نه داعیه داوری دارد و نه بر حقانیتی اصرار. در واقع این نوشته صرفاً کوششی است در ترسیم دیده‌ها و تعریف شنیده‌ها با زبانی ژورنالیستی که به شدت از تاریخ‌نگاری‌های تحقیقی گریزان است.

نثر/سفرنامه
کتاب
60180b3883a79.jpg

تحقیقی در زمینه گاه شماریهای هجری قمری و مسیحی (میلادی)

رضا عبداللهی

مورخان و پژوهشگران متقدم و متاخر عمربن خطاب را واضع مبدا گاه‌شماری هجری قمری بر پایه تاریخ هجرت حضرت محمد (ص) می‌دانند. اما اسناد و مدارکی نشان می‌دهد که نخستین روزهای پس از هجرت و در زمان حیات پیامبر به عنوان مبدا گاه‌شماری مسلمین به کار گرفته شده است. در فصل نخست کتاب حاضر این گونه اسناد و مشخصات گاه‌شماری هجری قمری مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم به شرح گاه‌شماری مسیحی با توجه به اصل و منشا مصری آن و تغییراتی که به دفعات برای تطبیق طول سال شمسی در آن راه یافته است اختصاص دارد. تقویمهای دائمی، چند صد سال تقویم را یکجا بدست می‌دهد و برای تعیین صحت و سقم تاریخ و وقایعی که مورخان ضبط کرده‌اند بکار می‌آید. در فصول سوم و چهارم انواع گوناگون تقویمهای دائمی گاه‌شماریهای هجری قمری و مسیحی شرح شده است. تبدیل تاریخ گاه‌شماریهای مختلف به یکدیگر موضوع بحث فصل پنجم کتاب را تشکیل می‌دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب