نگارنده کتاب عزیزالله عطاردی در سال 1354 ه.ش برای دیدن کتابخانه های شبه قاره هند و پاکستان به آن منطقه سفر کرده است و نسخه های خطی را مورد بررسی قرار داده، گزارشی که در این کتاب آمده مربوط به این سفر است. کتاب سیری در کتابخانه های هند و پاکستان در سال 1376 توسط انجمن مخطوطات ایران و انتشارات عطارد به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

66128e3050818.jpg

کتابخانه آموزشگاهی

مرکز خدمات کتابداری

نوشتاری که اکنون مورد ملاحظه قرار می گیرد با توجه به نیاز آموزشگاه های کشور به ویژه دبیرستانها برای بنیادگذاری کتابخانه های خود و اداره آن، به وسیله کتابداران مرکز خدمات کتابداری این موسسه آماده شده است و هدف آن تامین یک سلسله داده های زیربنائی و اساسی برای تاسیس و اداره چنین کتابخانه هایی میباشد. کوشش نویسندگان بر این بوده است که با در نظر داشتن شرایط و امکانات کنونی همراه با آینده نگری، مسائل فنی و گاه دشوار کتابداری را به گونه ای چکیده و آسان بازگو سازند تا اولیای آموزشگاهها چون آموزگاران، دبیران و مدیران که به سبب پیشه تربیتی خود به امور مربوط به کتاب و کتابخانه علاقه خاص دارند بتوانند ابزار نخستین برای وصول به هدف پدید آوردنو اداره چنین کتابخانه هایی را در دست داشته باشند.

65e72aa9b304b.jpg

کتاب و کتابخانه در اسلام (مجموعه مقالات)

کاظم مدیرشانه چی

مجموعه حاضر چهارده مقاله از استاد کاظم مدیرشانه چی است. بعضی از این مقالات در زمان انتشار برای فارسی زبانان تازگی و اهمیت بیشتری از این زمان داشته است، زیرا آن زمان درباره کتابخانه های اسلامی یا بعض عناوین این مقالات مستقلا مقاله یا کتابی به فارسی وجود نداشت و آنچه در مطاوی کتابها چون کتاب شریف (النقض) یا در تاریخ ادبیات فارسی یا کتب شرح حال علما و امثال آن آمده بود به اجمال و بدون ترتیب زمانی و تاثیر و تاثر هریک از دیگری ذکر شده که خوشبختانه در این باره بعدا کتابهایی مستقلا و یا از عربی به فارسی انتشار یافت که از لحاظ جامعیت و دیگر جهات چون دسته بندی کتابخانه ها به: عمومی و خصوصی و در بخش نخست "عمومی" به مساجد و مدارس و خانقاه ها و در بخش دوم "شخصی" به کتابخانه های امرا، وزرا، علما، و ...، قابل توجه و حاوی اطلاعات مهمی در این راستا است. منتهی هیچ نوشته ای نیست که واجد همه اطلاعات باشد. به علاوه که همه منابع در دست همه نویسندگان نبوده و نیست...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

649c4f28cce0d.jpg

فرهنگ خراسان: بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان (جلد 7)

شیخ عزیزالله عطاردی

(از مجموعۀ 7 جلدی)در آخرین جلد از بخش نخست مجموعه "فرهنگ خراسان"، شرح حال و آثار و اقدامات 351نفر از مشاهیر و رجال علمی سیاسی، تاریخی، مذهبی، اجتماعی و ادبی مشهد، از نیمه حرف "م "تا "ی "آمده که برخی از آنان عبارت‌اند از :محمد بن حسن ابو جعفر طوسی (شیخ الطائفه)، محمد بن حسین عاملی (شیخ بهاء‌الدین)، محمد بن علی ابو جعفر صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی عمادالدین، محمد تبادکانی، محمد بن محمد خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد غزالی طوسی، محمود جم، محمود حلبی مشهدی، محمود خان ناصرالملک، سلطان محمود غزنوی، محمود فرخ، محی‌الدین طوسی، مرتضی مطهری، مرشد قلی خان، مسعود میرزا ظل‌السلطان، مسیح تهرانی، ملکشاه سلجوقی، منوچهر اقبال، موسوی عزالدین زنجانی، مهدی غروی اصفهانی، مهدی خراسانی واعظ، نادرشاه افشار، ناصرالدین شاه، نورالله شوشتری، واعظ طبسی، هارون الرشید، هاشم نجف‌آبادی، یعقوب لیث صفاری، و یونس اردبیلی .صفحات پایانی به فهرست منابع، فهرست مطالب و نمایه اسامی اختصاص دارد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
614b1c83a194c.jpg

گوهر عصمت یا زندگانی سیده نفیسه

شیخ عزیزالله عطاردی

یکی از مزارات معروف شهر بزرگ و باستانی قاهره مشهد مقدس سیده نفیسه دختر حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌باشد، این روضه منوره بیش از هزار و دویست سال است زیارتگاه اهالی مصر بوده و دوستان اهل بیت پیغمبراکرم (ع) در آن مقام مقدس و مکان پاک به عبادت و پرستش خدواند متعال می‌پردازند.سیده نفیسه از بانوان فاضل و زاهد بود که به همراه شوهرش اسحاق موتمن فرزند امام جعفر صادق (ع) در مصر زندگی میکرد. سیده نفیسه در هنگام اقامت خود در مصر مورد توجه مسلمانان قرار داشت و بعد از وفات نیز در همان جا به خاک سپرده شد. نگارنده در سال 1353 مزار سیده نفیسه را زیارت کردند. و چون تاکنون کتاب و رساله ای به زبان فارسی در حالت و خصوصیات این بانوی بزرگ نوشته نشده بود نگارنده رساله ای به این مضمون نگاشت تا حالات او بر همگان روشن شود.

شرح حال
کتاب