612ccddc3b3e0.jpg

جغرافیای تاریخی ایران در قرن نهم هجری، برگرفته از کتاب صبح الاعشی فی صناعه الانشاء

قلقشندی دانشمند مصری در ترجمه بخشی از کتابش با عنوان صبح الاعشی فی صناعه الانشاء اوضاع جغرافیایی تاریخی ایران در قرن نهم هجری را با دقتی درخور توجه تشریح نموده است. وی با صداقت و امانت علمی، کلیه آثار و منابعی که در این فصل را با استناد بدانها نگاشته است ذکر کرده و بدین ترتیب بر اعتبار علمی کتابش افزوده است. صبح الاعشی فی صناعه الانشاء که در دوران حکومت ممالیک در مصر، همزمان با حکومت تیموریان در ایران تالیف شده، کتابی است در چهارده جلد شامل، یک مقدمه، ده مقاله و یک خاتمه. عناوین کتاب شامل این موضوعات است: ذکر تفصیلی ممالکی که در اختیار اولاد چنگیز خان است مملکت ایران، بخش اول: مملکت جنوبی ایران، بخش دوم: مملکت شمالی ایران، بخش سوم: رودهای مشهور، گفتار چهارم: درباره راههایی که به مراکز این سرزمین می‌رسد و ذکر مقداری از مسافات میان شهرها، گفتار پنجم: در بعضی مسافتهای بین شهرهای این مملکت.

منابع مشابه بیشتر ...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.