دروازه اروپا و شهر باران‌های نقره‌ای با بام‌های سفالین مه‌آلود، القابی است که به شهر زیبا و خرم رشت، کرسی و مرکز سرزمین گیلان داده شده است. اما فرهنگ‌های فارسی معنای رشت را به صورت کلاف سردرگمی درآورده‌اند. در این کتابچه درباره معنای معنای لغوی رشت تبیین شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

65a00361ba997.jpg

تاریخچه روستای میر طالقان

بهمن خستو

کتاب، حاوی اطلاعاتی است درباره ویژگی‌های جغرافیایی و پیشینه فرهنگی و تاریخی روستای((میر)) از توابع طالقان .این اطلاعات در قالب تحقیقی فراهم آمده است . کتاب با شرح موقعیت جغرافیایی طالقان، سپس روستای میر آغاز می‌شود و با این مطالب ادامه می‌یابد :باغات و مزارع روستا، چشمه‌های میر، کوه‌های میر، چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم، آداب و سنن در روستا، داستان‌های واقعی از میر، نکات دستوری و کلماتی از گویش روستا، اصل و نسب خانواده‌هایی از میر طالقان . کتاب با عکس‌هایی رنگی و سیاه و سفید از برخی بزرگان و مناظر و اماکن روستا به پایان می‌رسد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6487310c25730.jpg

رشت، شهر ستاره (پژوهشی در معنای لغوی رشت)

حمید فروحی

موضوع کتاب رشت، شهر ستاره پژوهشی است در معنای لغوی رشت که توسط حمید فروحی نوشته شده است. این کتاب در سال 1372 توسط انتشارات روزبهان منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب