6252be4f98f44.png

قبله یابی و تعیین ظهر حقیقی با روش مشاهده و محاسبه

مکان چاپ: تهران ناشر: میراث مکتوب تاریخ چاپ: ۱۳۹۶ هجری شمسی زبان: فارسی

زنده‌یاد عبدالحسین مصحفی افزون بر مجله «یکان» آثار دیگری از تألیف و ترجمه در زمینه ریاضیات منتشر کرده‌اند. این کتاب نمونه دیگری از کارهای ایشان است که در زمینه عملی علم هیئت مخصوصا در یک مسئله جالب یعنی قبله‌یابی است. در این کتاب به غیر از مطالب جنبی که برای توضیح مقصود آورده شده، دو مسئله اساسی مورد توجه و هدف بوده است: تعیین جهت قبله روی زمین یک محل به وسیله مشاهده خورشید، محاسبه زاویه انحراف قبله از نصف النهار یک محل به راست یا به چپ.

منابع مشابه بیشتر ...

63e26062a0e51.jpg

متن فارسی و عربی عجایب نامه قزوینی (عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات)

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی

عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات (شگفتی‌های آفریدگان و موجودات) کتابی است در زمینه هیئت و جهان‌شناسی و علم‌الاشیا و شگفتی‌های عالم خلقت، نوشتهٔ زکریا قزوینی. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه‌ای فارسی از آن تدوین کرد. کتاب شامل چهار مقدمه و دو مقاله است. مقالۀ اول در عُلویات؛ مقالۀ دوم در سُفلیات، که شامل عناصر و معدنیات، نباتات و حیوانات است. در مورد تمام کائنات روی زمین، بروج، ماه‌ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوهها، دریاها، رودها، جانوران، و تمام موجودات دنیا سخن رفته‌است.

63e259a63f769.jpg

دو رساله قوشچی در علم هیئت (هیئت قوشچی، شرح زیج الغ بیگ)

علی بن محمد قوشچی

کتاب دو رساله از قوشچی در علم هیئت از علی بن محمد قوشچی است که توسط علوم و فنون در تمدن اسلامی منتشر شده است. رساله اول در در علم هیئت فارسی است، این کتاب که بارها با خلاصه الحساب شیخ بهایی در یک جا چاپ شده و از کتب درسی علم هیئت (ستاره شناسی) بوده است. شرحی بر این رساله توسط شیخ مصلح الدین لاری نگاشته شده است. رساله دوم شرح زیج الغ بیگ به فارسی است که شرحی است بر کتاب زیج الغ بیگ و چند نسخه خطی از آن موجود است.