این کتاب چاپ سوم پژوهش مستشرق روسی م.م.دیاکونوف درباره تاریخ و تمدن اشکانیان است که در ده فصل تدوین شده است .فصول اولیه به بررسی چگونگی تاسیس و تداوم حکومت سلوکیان و ارتباط و درگیری‌های پادشاهان این سلسله با حکومت "یونانی باختری"و "پارت‌ها" اختصاص یافته و فصل‌های بعدی درباره تاریخ سیاسی و نظامی دودمان پارت و اوضاع داخلی و روابط با روم، و فرهنگ و چگونگی تاسیس و انقراض امپراتوری اشکانیان است .عناوین فصل‌های ده‌گانه کتاب عبارت‌اند از1 : میراث اسکندر، 2 تاسیس امپراتوری سلوکیان، 3 آنطیوکوس سوم، 4 سلوکیان و پارت‌ها، 5 پادشاهی "یونانی باختری"، 6 امپراتوری جهانی پارت، 7 روم و پارت، 8 دولت و کشور پارت در آغاز تاریخ میلادی، 9 انقراض پادشاهی پارت، 10 فرهنگ ایران در عهد پارتیان .صفحات پایانی کتاب به تعلیقات و فهرست اعلام و عکس‌هایی از آثار تاریخی و باستانی مربوط به دوره اشکانی اختصاص یافته است .

منابع مشابه بیشتر ...

6669a1aed712a.jpg

کتاب لرستان 1 (مجموعه مقالات)

جمعی از نویسندگان

در این مجموعه سیزده مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، رجال شناسی و ادبی منطقه و مردم((لرستان)) با این عناوین گردآمده است : ((لرستان در دایره‌المعارف اسلام/ مینو رسکی زروان لرستانی))، ((سید جعفر کشفی/ مجتبی مقدسی))، ((یک روز از زندگانی گونگادین/ عبدالکریم جربزه‌دار))، ((بازگیرها/ علیداد برزویی))، ((پیشنهاد انضمام حکومت ولایات ثلاث به ایالت بروجرد و لرستان/ غلامرضا عزیزی))، ((چهار سند تاریخی درباره دالوندها/ حمیدرضا دالوند))، ((کارگزاران لرستان/ سید فرید قاسمی))، ((وجه تسمیه تاریخی بدرآباد/ سعادت خودگو))، ((نمایش در خرم‌آباد/ هرمز زندی))، ((قدم خیر/ توکل حیدرزاده خرم‌آبادی))، ((یک ترانه لری/ شیرین وطن‌دوست))، ((سالنامه دانشسرای مقدماتی پسران بروجرد/ سید فرید قاسمی)) و ((یادگارهای ماندگار/ عبدالله آفاق)) .

6661b4ba5365f.jpg

زنان بنام در تاریخ ایران - جلد اول (از آغاز تا انقراض ساسانیان)

کامیاب خلیلی

در جلد اول این مجموعه زنان نام‌آور ایرانی، از عهد باستان تا دوره انقراض ساسانیان معرفی شده‌اند. برخی از این زنان عبارت‌اند از: ماندانا، سپاکو، آریان، اسپارترا، آتوسا، مروئه، رخسان، اباکیش، فدیمه، پارمیس، آمی تیس، ساندوسه، مانیا، رکسانه، ایندوک، برسین، آپامه، رینا، رودگون، رام بهشت، انوشه دخت، آذر ناهید، نرسی دختک، پوران و آزرمیدخت. گفتنی است در کتاب، فراوان به روایات هرودت، دیاکونوف، کتزیاس، و گزنفون استناد می‌شود. پایان کتاب شامل "گاه شناسی " است که در آن محدوده تقریبی تاریخ حیات هر یک از شخصیت‌های تاریخی متن، تعیین شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62f8d296881ef.jpg

بررسی و نقد کتاب تاریخ ماد

م. م. دیاکونوف

کتاب “بررسی تاریخ ماد” اثری ارزشمند و پژوهشی گرانسنگ از محمدعلی خنجی می‌باشد. نام کامل این کتاب “بررسی تاریخ ماد و منشا نظریه دیاکونف” می‌باشد. مطالب این کتاب دارای دو وجهه می‌باشند. نخست آن‌که مخاطب پس از مطالعه آن با تاریخ سلسله مادها آشنا شده و از کم و کیف تاریخ اجتماعی و سیاسی این دودمان تاریخی آگاه می‌گردد. دیگر آن‌که کتاب حاضر همانگونه که از نام دوم آن پیداست، یک نقد و بررسی فوق‌العاده در باب کتاب معظم و مشهور تاریخ ماد به قلم دیاکونف می‌باشد. کتاب دیاکونف تا امروز کامل‌ترین و مهم‌ترین شناخت و بررسی تاریخ سلسله ماد است و کتاب حاضر نیز نقد و تحلیل و حتی به نوعی تکمله‌ای بر این کتاب شهیر محسوب می‌گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
57f0c37f814cb.PNG

المنمنمات الایرانیة فی مخطوطات &amp

م. م. دیاکونوف

یعتبر هذا الکتاب من المؤلفات النادرة فی المکتبة العالمیة، اذ صدر لأول مرة عام 1935 فی مدینة لینینغراد و شمل اللوحات التصویریة المرسومة حسب طریقة المنمنمات الدقیقة، و فیها عکس الرسامون بعض ملامح المؤلف التاریخی لشاه نامی. یمتاز هذا الکتاب بالدقة العلمیة والمرجعیة التاریخیة الموثقه و هو الاول من نوعه فی المکتبة الغربیة. و یفید هذا الکتاب کافة الطلاب الدارسین فی کلیات الفنون التشکیلیة والعاملین فی المجالات الفنیة الابداعیة و کافة المهمین بتاریخ الادب و الفن القدیمین.

هنر/معماری و کتیبه ها پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب