63023420b3364.png

اشرف افغان در تختگاه اصفهان (به روایت شاهدان هلندی)

مکان چاپ: تهران ناشر: اتشارات توس تاریخ چاپ: ۱۳۶۷ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب دربرگیرنده شرح رویدادهای مهم زمان سلطه اشرف از دیدگاه نویسندگان شرکت هند خاوری هلند است. در این شرکت روزنامه‌ای بوده که در آن وقایع مهم روزانه که بیشتر به اوضاع سیاسی کشور ایران مربوط بوده است، ثبت می‌شده است. معلوم نیست چند تن به این کار سرگرم می‌بوده‌اند، اما چند نویسنده از خود با عنوان روزنامه‌دار یا روزنامه‌چی یاد می‌کند. این کتاب در هشت فصل به حکومت اشرف افغان، قیام و سقوط سیداحمدخان پادشاه کرمان، وضع بندرعباس و هرمز و ... است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63037a936ab84.png

حکومت نادرشاه: به روایت منابع هلندی

ویلم فلور

یکی از شخصیت‌های شگرف تاریخ خاورزمین یا حتی جهان، در سده‌های گذشته، نادرقلی (طهماسب‌قلی ـ نادرشاه) فرزند امام‌قلی‌بیک پوستین‌دوز خراسانی است که از میان مردمان فرودست خطه خراسان قد برافراشت. شناخت دقیق زندگانی شگفت، روحیه‌ها، حال‌ها و اندیشه‌هایش و ترسیم چهره‌ای نزدیک به حقیقت از او نیازمند پژوهش و مطالعه‌ای ژرف و همه‌جانبه است. در این کتاب حکومت او از دیدگاه نویسندگان شرکت هند خاوری هلند آمده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
630233c8644b0.png

اختلاف تجارتی ایران و هلند و بازرگانی هلند در عصر افشاریان و زندیان (1712 ـ 1715)

ویلم فلور

اختلاف دیرپای تجارتی واک (شرکت بازرگانی هند خاوری هلند) با حکومت ایران ـ موضوع این کتاب ـ پس از دوران شاه عباس یکم از زمان شاه صفی یکم آغاز شده و تا بازپسین پادشاه این خاندان شاه سلطان حسین ـ پایان دومین دهه آغازین سده هجدهم ـ به انگیزه‌های مختلف و حدت و شدت متفاوت برقرار بوده است. یک بار نیز در زمان شاه عباس دوم به جنگ میان دو دولت و حتی بمباران جزیره قشم و بار دیگر به تصرف آن در زمان شاه سلیمان یا صفی دوم انجامیده است و در زمان بازپسین شاه این خاندان به‌ویژه بر سر امتیازهای اعطایی به واک و نحوه خریدوفروش ابریشم و جز آن باز هم اختلاف ادامه یافته است. این کتاب روایت پرگفتگو درباره همین بخش از اختلاف است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب