کتابشناسی حاضر، حاوی فهرست کتب منتشره ایران در پاییز 1353 می باشد که تعدادی کتابهای از قلم افتاده فهرستهای پیش را نیز شامل می شود. کتابها موضوعی و بر اساس طبقه بندی دهدهی دیویی می باشد. تنظیم و بخشهای دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیای ایران از تقسیم بندیهایی که مرکز خدمات کتابداری برای موضوعهای مذکور قائل شده اقتباس گردیده است. شیوه فهرست نگاری کتابها و انتخاب سرشناسه ها "معرفین اصلی" بر اساس کتاب Anglo American Rules بوده که به جهت هماهنگی با صورت کتابهای فهرست شده در مرکز خدمات کتابداری نیز مقابله و به علاوه عنوانهای اصلی و نام نویسندگان بسیاری از کتابهای ترجمه شده عینا به لاتین از کتابBooks In Print 1973 استخراج و همراه مشخصات کتاب درج گردیده است...

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6376239107be6.jpg

کتابشناسی ملی ایران 2534

کتابشناسی حاضر حاوی فهرست کتب منتشره ایران در زمستان 2534 می باشد که تعداد کتابهای از قلم افتاده فهرستهای پیش را نیز شامل می شود. کتابها، موضوعی و بر اساس طبقه بندی دهدهی دیویی تنظیم شده است. شیوه فهرست نگاری کتابها و انتخاب سرشناسه ها بر اساس قواعد و قوانین جهانی است که به سبب هماهنگی، با بسیاری از کتابشناسی های جهانی و ایرانی مقابله گردیده و به گونه ای است که میتوان در کتابخانه از آنها به عنوان برگه مادر استفاده کرد، به علاوه عنوانهای اصلی و نام و مشخصات نویسندگان بسیاری از کتابهای ترجمه شده، به لاتین از کتابشناسی های جهانی استخراج و همراه با سایر مشخصات کتاب درج شده است. فهرست نام کسان، کتابها، ناشران، با نظم الفبایی تنظیم شده است، شماره ثبت کتابها در کتابخانه ملی و فرهنگ و هنر شهرستانها در زیر مشخصات هریک از کتابها قید و کتابهایی که فاقد شماره ثبت است وسیله سازمانها، اداره ها و دانشگاههای دولتی و یا ناشران وابسته به دولت منتشر گردیده است.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب
5779bb32a7184.jpg

کتابشناسی ملی ایران

کتابشناسی حاضر، حاوی فهرست کتب منتشره ایران در زمستان 1353 شمسی است که شامل کتابهایی است که در فهرستهای پیش از قلم افتاده است. کتابها موضوعی و بر اساس روش دیویی دسته بندی شده اند و شامل موضوعات ‌کلیات ،‌ فلسفه،‌ دین، علوم اجتماعی،‌ زبان،‌ علوم محض،‌ علوم عملی،‌ مهندسی، هنرها،‌ ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کتابهای کودکان و نوجوانان است. شیوه فهرست نگاری این کتابها و انتخاب سرشناسه های موضوعات بر اساس روش استاندار انجام شده است. نام کسان، کتب،‌ ناشران،‌ جاها و موضوعات نیز به صورت الفبایی تنظیم و در پایان کتاب فهرست شده است. این کتابشناسی به همت خسرو کریمی و با همکاری پروین استخری انجام شد که شماره های قبلی این کتابشناسی در تابستان و پاییز 1353 به طبع رسیده بود.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب