در این کتاب، نخست ادیان باستانی کردها معرفی می‌شود، سپس شرحی از فرقه‌های مختلف صوفیه فراهم می‌آید .معرفی بنیان گذاران و آداب طریقت فرقه‌های"قادریه"، "نقشبندیه" و "حقه" از دیگر مطالب کتاب است .

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6161894da85a3.jpg

زبده التواریخ سنندجی در تاریخ کردستان

"زبده‌التواریخ سنندجی " در دوازده فصل کتابی است در تاریخ عمومی ایران و اسلام اثر ملا محمد شریف قاضی فرزند ملا مصطفی شیخ‌الاسلام که در تاریخ 1215ه‌.ق تالیف آن را به انجام رسانده است .نوشتار حاضر، فصل یازدهم از این کتاب است که به تصریح مصحح تقریبا یک سوم کل کتاب را شامل می‌شود و مشخصا به تاریخ کردستان (اردلان) اختصاص دارد .این کتاب از نظر اشتمال بر تاریخ محلی و آشنایی با حکام و دولت‌های محلی نواحی غربی ایران از اواخر دوره صفویه تا اوایل عهد قاجار حائز اهمیت است .کتاب با بیان نسب کردها و امراء اردلان آغاز می‌شود و در پی آن، حوادث کردستان و سرگذشت حاکمان این سرزمین از زمان شاه عباس تا زمان کریمخان زند و جانشینان وی به تفصیل بیان می‌گردد . مطالب کتاب با شرح اقدامات آخرین حکمرانان اردلان (کردستان) در سال 1215ه‌.ق که نویسنده خود شاهد و ناظر حوادث آنها بوده به پایان می‌رسد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
6006f7e8cd47b.jpg

جغرافیا و تاریخ بانه

محمد رئوف توکلی

نویسنده درکتاب به تاریخ این شهر بعد از ورود اسلام به این سرزمین تا انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 می‌پردازد. کتاب به فرهنگ مردم بانه، وضعیت جغرافیایی شهر بانه، شعرا و ادبا و حوادث بعد از جنگ جهانی اول در بانه و ... نیز اشاره می‌کند. کتاب جغرافیا و تاریخ بانه در سال 1354 توسط مولف منتشر شد و در سال 1363 با تجدید نظر و اضافاتی به چاپ دوم رسید

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب