6665c7b0086c7.jpg

برگزیده‌ای از مقاله‌های استیس‌ (ده مقاله گزیده درباره علم، فلسفه، ارزش، اخلاق)

استیس، فیلسوف انگلیس- آمریکایی در ۱۸۸۶ در لندن زاده شد. تحصیلات خود را در دانشکده های اسکاتلند و ایرلند به پایان رسانید به اخذ درجه دکترا نائل آمد. از ۱۹۱۰ تا مدت مدیدی در سیلان به خدمت اداری و در کنار آن به تحقیق و تفکر مشغول بود. آشنایی او با فلسفه ها و اندیشه های شرقی در این دوران بر اندیشه و تحقیقات فلسفی او اثری عمیق داشت. در سال ۱۹۳۲ از خدمات اداری کناره گرفت و تدریس فلسفه را پیشه کرد و در دانشگاه پرینستون آمریکا دانشیار فلسفه شد و در سال ۱۹۳۵ به مقام استادی فلسفه رسید. مقاله هایی که ترجمه آن ها را در اختیار دارید مقالاتی است که در سالهای مختلف به طور پراکنده چاپ شده و بعدا به صورت کتاب “انسان برضد ظلمت” تدوین و مقارن با ۸۰ سالگی استیس انتشار یافته است. از مجموع ۱۶ مقاله این کتاب تنها ۱۰ مقاله آن که حول مباحث علم و فلسفه، ارزشها و اخلاق بوده برگزیده، ترجمه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6681554d55e2a.jpg

یادها و یادبودها

پابلو نرودا

((دفتر یادها و یادبودها)) (خاطرات) آخرین اثر((نرودا)) از 65اثر منتشر شده شاعر طی نیم قرن فعالیت ادبی، و اجتماعی و سیاسی اوست که پس از مرگ وی به همت همسرش((ماتیلدا)) و شاعر معاصر((اوتره سیلوا)) انتشار یافت .در این برگردان ابتدا تصویری از زندگی((نرودا)) به دست داده می‌شود و در پی آن، این عناوین به طبع می‌رسد :کارنامه نرودا، گفت و گویی با نرودا، پیرامون کودتای شیلی، شکوه‌هایی اندر رویداد شیلی، و نمونه‌هایی از شعر پابلو نرودا . گفتنی است پابلو نرودا( 1973 1940) شاعر بزرگ امریکای لاتین، همرزم آلنده و برنده جایزه نوبل در ادبیات(1971) بوده است .

667c387f8cccf.jpg

آواز چگور (زندگی و شعر مهدی اخوان ثالث (م‌. امید))

محمدرضا محمدی آملی

کتاب شامل متن های ادبی و شعرهایی در قالب های غزل، رباعی، نو و مثنوی، با مضمون های عارفانه، عاشقانه، مذهبی و تقدیمی است. پاره ای از عنوان های این سروده ها عبارت اند از: به ترتیب عشق؛ گمشده؛ تا خدا؛ شكوفه عشق؛ بانوی من؛ زهر و شكر؛ زوال خودپرستی؛ ای معتقد ای ماه محرم؛ مجال عاطفه؛ آشنایان بیگانه؛ فخر مادری؛ امیر عدالت؛ جویبار عاطفه؛ بغض شكسته؛ همیشه در خواب منی؛ هدیه در خواب؛ رهگذر نور؛ ترانه شیدایی؛ تفسیر عاشقانه؛ سوره حمد؛ و لعل بدخشان.