استاد احمد احمدی بیرجندی از نادره مردانی بود که بیش از نیم قرن در راه تعلیم و تربیت فرزندان این کشور و اشاعه فرهنگ و ادب ایران اسلامی کوشش کرد و تا آخرین روزهای زندگی دست از تحقیق و پژوهش برنداشت. وی سالها در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان پژوهشگر مشغول گردآوری تدوین و انتشار مدایح و مناقب اهل بیت علیهم السلام بود و طی دوسال اخیر به عنوان عضو هیات مدیره با مرکز خراسان شناسی همکاری داشت. این کتاب که حاصل رشحات قلم دوستان و ارادتمندان وی و حاوی نمونه ای از مقالات اوست. به منظور بزرگداشت آن استاد فقید فراهم آمده است. کلیت این کتاب در چهار بخش: یادآوریها (شامل زندگی نامه، سال شمار، کتاب شناسی) سوگواره ها (پیام فرهنگستان و چند شعر) یادمانها (مقالات تحقیقی) و یادگاریها (نمونه ای از مقالات، ترجمه ها و دستخط استاد احمدی)تنظیم شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

666d99fde2490.jpg

یادنامه دکتر محسن هشترودی

هادی سودبخش

در این کتاب مقالات، خاطرات و نوشته‌هایی در معرفی دکتر محسن هشترودی با این عناوین به طبع رسیده است" :گاهشمار زندگی پروفسور محسن هشترودی/ محمد ابراهیم اعلائی"، "گام به گام و آرام با شعر معاصر/ منوچهر آتشی"، "دکتر هشترودی، فرزانه زمان و یگانه دوران/ حسن حاج سید جوادی"، "خاطراتی از استاد هشترودی/ احمد حقانی"، "راز توسعه نیافتگی/ محمد سرشته"، "هشترودی و فصلی از جنبش دانشجویی ایران/ هادی سودبخش"، "چهره اجتماعی استاد هشترودی/ احمد شرف‌الدینی"، "مسیر ناپیوسته تکامل ریاضیات و مقام ریاضیات ایرانی/ پرویز شهریاری"، "روش‌های کلیدی و نتایج باور نکردنی در ریاضیات/ امیرعلی شهنی کرم‌زاده"، "ریاضیات کلید راه توسعه/ رضا صدوقی"، "دکتر هشترودی یگانه آموزگار من/ عباس صدوقی"، "نظریه پردازی علمی و حل مسائل اقتصادی در جامعه ایران/ حسین عظیمی"، "در راستای ادای دین به استاد هشترودی/ عبدالحسین مصحفی "و "علوم شناختی/ مهران مهاجر ."در بخشی از کتاب چهار مقاله از دکتر هشترودی با این عناوین درج شده است1 : تاثیر علوم در ادبیات و هنر، 2 اندیشه علمی، 3 نمونه‌بندی ریاضی، 4 مقدمه‌ای بر یک کتاب فلسفی .

666d9664bcee8.jpg

تاریخ ادبیات ایران (در دوره صفویه تا عصر حاضر)

ادوارد براون

تاريخ ادبيات ایران از صفويه تا عصر حاضر، اثر ادوارد براون، بررسى ادبيات ایران از صفويه تا عصرحاضر مى‌باشد كه به زبان انگليسى و قبل از سال 1926م، نوشته شده است. این اثر توسط دکتر بهرام مقدادی به زبان فارسی ترجمه شده و تحشیه و تعلیق آن نیز توسط دکتر ضیاءالدین سجادی و دکتر عبدالحسین نوائی صورت گرفته است. كتاب «تاريخ ادبيات ایران»، حاصل سى سال كوشش، تحقيق و مطالعه مداوم نویسنده است و در چهار جلد نوشته شده است كه جلد چهارم آن (جلد حاضر)، سلسله‌هاى صفويه، قاجاريه و اوايل پهلوى را در بر مى‌گيرد. نویسنده، هدف خويش را از تدوين و تأليف كتاب، اين‌گونه بيان مى‌دارد: «ساليان دراز مرا آرزو اين بود كه حديث كاميابى‌هاى معنوى و ادبى ایرانیان را بنويسم. يكى از مورخين در تاريخ انگلستان كتابى دارد كه درخور اعلى درجه ستايش است؛ نام آن داستان‌نويس، «گرين» و عنوان كتاب نفيسش، «تاريخ مختصر انگليس» است. نگارنده نيز دل در اين راه بسته بود كه سرگذشت ایران را اندكى به همان اسلوب بپردازد... كتاب‌هاى فراوانى درباره ایران نوشته‌اند، لكن تا امروز كمتر كسى را آن همت بوده است كه داستان بسيار دل‌انگيز اين كشور پهناور را به‌نحو جامع و درعين‌حال، بالنسبه موجز و مختصر به رشته تحرير درآورد. در مقدمه محقق، توضيحات مفيد و مفصلى پيرامون نویسنده و كتاب وى، داده شده است. در مقدمه نویسنده نيز به زحمات وى و اهميت و ارزش كتابش، اشاره شده است. متن اصلى كتاب، شامل سه بخش و ده فصل مى‌باشد كه بخش اول آن، از فصل اول تا پنجم، تحت عنوان «نكات عمده تاريخ ایران در قرن اخير»، بخش دوم، از فصل پنجم تا فصل هشتم با عنوان «شعر فارسی در چهار قرن اخير» و بخش سوم، از فصل هشتم تا دهم با عنوان «نثر فارسی در چهار قرن اخير» مطرح گرديده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

666ede14c5a2a.jpg

سوره (جنگ هفتم)

جمعی از نویسندگان

این دفتر (سوره جنگ هفتم) مجموعه ایست از قصه، شعر، نقد و بررسی و فیلمنامه و طرح که در سال 1363 توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

کلیات/نشریات ادواری
کتاب
666db9bf63508.jpg

سوره (جنگ ششم)

جمعی از نویسندگان

این دفتر (سوره جنگ ششم) مجموعه ایست از قصه، مقاله، شعر، روایت، گزارش و نظرخواهی که در سال 1363 توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

کلیات/نشریات ادواری
کتاب