محمد پروین گنابادی در سال ۱۲۸۲ در کاخک گناباد متولد شد و در سال ۱۳۵۷ بر اثر بیماری و در گمنامی و زندگی فقیرانه ای بدرود حیات گفت. او خود در مقدمه، درباب کتابش می نویسد: «چند تن از جوانان عزیز و پاک دل برخی از نوشته های حقیر را که در طی چندین سال در برخی از مطبوعات و مجلات منتشر شده بود را مورد عنایت قرار دادند و برآن شدند که آن ها را گردآوری کنند و به عنوان گزینه ای از مقاله ها برای چاپ آماده سازند. سرانجام این دوستان پاک نهاد در طی مدتی قریب به دو سال درحدود 500 صفحه گرد آوردند و این نوشتارها را آماده ی چاپ کردند... ». کتاب پیش رو مجوعه ای است از نوشتارها و یادداشت های مختلف گنابادی که در روزنامه ها و مجلات متعددی در طول سالیان متمادی به چاپ رسیده اند. مقالات و متن های مندرج در کتاب، موضوعات و مباحث گوناگونی را در بر می گیرند. این کتاب در سال 1356 توسط انتشارات امیرکبیر، شرکت سهامی کتاب های جیبی و همکاری انتشارات فرانکلین در تهران و در 2000 شمارگان منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

662e709e34bcb.jpg

کتاب آینه

ابراهیم زال زاده

مجموع مقالات پیرامون ادبیات و شعر نوشته برترین ادیبان و شعرا و نویسندگان معاصر که توسط زنده یاد ابراهیم زال زاده بنیانگذار و مدیر نشر ابتکار و بامداد گردآوری شده است: مجموعه مقالاتی از صفدر تقی زاده داریوش آشوری نجف دریابندری باقر پرهام احمد شاملو هوشنگ گلشیری م. آزاد احمد کسیلا فیروز شیروانلو مهدی اخوان ثالث سیمین بهبهانی ع. پاشایی و... فهرست: موسیقی زبان، عکس های یک شاعر، زیبایی چیست؟، نگاهی به ادبیات امروز آمریکای لاتین، جهان سوم در تکاپوی جهانی، یادی از بهرام صادقی، نگاهی به سه کتاب رضا براهنی و ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60e9af6203f3f.png

بازیهای محلی ایران

محمدپروین گنابادی

فولکلور هر قوم که عبارت از بازی‌ها و قصه‌ها و افسانه‌ها و آهنگ‌های موسیقی و ترانه‌ها و لغات و امثال و کنایات محلی آنان می‌باشد، در شناسایی احوال روحی و طرز تمدن آنها اهمیت بسزایی دارد و به همین سبب ملت‌های زنده در گردآوری کلیه این مظاهر عقلی و فکری نیاکان خود سعی بلیغ مبذول می‌دارند. در این کتاب 63 بازی از بازی‌های محلی ایران گردآوری شده است که برخی از آنها از روی نسخه ناقصی است که مربوط به تاریخ شوشتر می‌باشد.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب
58222b6a51ce9.PNG

زبان و عامل‌های اجتماعی

محمدپروین گنابادی

زبان گزارنده یا تعبیرکننده یا ارزنده‌ترین نیروهای شگفتی‌آور دستگاه اسرارآمیز مغز است، دستگاهی که تجلی گاه اراده، عاطفه و خرد آدمی است. انسان با نیروی سخن گفتن همه خواست‌ها و گرایش‌ها و اندیشه‌های گوناگون خویش را باز می‌گوید و با اجتماع خود از این راه پیوند استواری برقرار می‌کند. همچنانکه محیط‌های طبیعی و خانوادگی و اجتماعی هر یک تاثیرهای مختلفی در تن و نیروهای درونی انسان از آغاز زادن و بلکه از هنگام زیستن نطفه در شکم مادر می‌بخشد، چنین تأثیرهایی خواه و ناخواه در زبان هم پدید می‌آید و در هر اجتماع و هر عصر اصل‌ها و قاعده‌های زبان از لغت گرفته تا صرف و نحو و دیگر دانش‌های آرایشی سخن دستخوش تحول‌ها و تغییرهای گوناگون می‌گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله