بهاء الدین محمد عاملی معروف به شیخ بهائی فقیه عارف، حکیم ریاضی دان و منجم و شاعر ادیب و مورخ نامی است. اشعار او از بهترین نمونه های شعر فارسی محسوب می شوند. وی یکی از سرایندگان نادری است که در بحبوحه سبک هندی، اصول انسجام و روانی سبک عراقی را برگزیده است. شیخ بهائی که در هر علمی مقام استادی دارد، در خصوص هر یک از معارف و علوم زمان خویش، کتابی جداگانه تالیف نموده است. کتاب حاضر که مشتمل برغزلیات، مثنویات (نان و حلوا، شیر و شکر، نان و پنیر)، اشعار پراکنده، رباعیات فارسی و مجموعه ای از حکایات منثور با نام پند اهل دانش و هوش به زبان گربه و موش از شیخ بهائی است با مقدمه ای کامل درباره مولف شامل نسب، خانواده، دوران زندگانی، تالیفات، شاگردان و ... به قلم سعید نفیسی پربارتر گشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

62c6e087afefc.jpg

دیوان اشعار سلطان قاجار

کتاب حاضر از آثار "سلطان" شاعر غزلسرای اوائل عصر قاجار است. او با اینکه سراسر ادوار عمر خود را در تنعم و آسایش بسر برده معذلک غزلهای او پر از سوز و گداز از حسرت و حرمان است. اگر منبع الهام شاعر را محرومیت بدانیم سلطان با اینکه نازپرورده تنعم بوده ولی اثر بدیع و جاویدی از خود باقی گذارده است. شعر ایشان در کمال فصاحت و عاری از هرگونه پیرایه و تکلف است و با اینکه سرشار از تشبیهات فزون و استعارات فراوان است بسیار جذاب و بی اندازه گیراست و مایه آن همان سوز عشق و آتش شوقی است که در نهاد او نهفته است. سلطان در سخن پیرو سبک عراقی است و در غزل از شعر سعدی الهام گرفته است، البته با تصرفاتی که زمان شاعر قهرا در طرز ادای سخن او داشته است. او در مثنوی و رباعی و سایر فنون شعری هم سرآمد اقران است اما هیچکدام آنها به پایه غزل او نمی رسد. سلطان شاعر عارف مشربی است که در عین وسعت فکر کلامش در کمال شیوایی است، آثاری که از او بجای مانده منحصر به نسخه است.

5f73716042d9e.png

مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی (فالنامه ـ گربه و موش ـ غزلیات ـ نان و حلوا ـ شیر و شکر) به ضمیمه زندگی‌نامه مؤلف

محمد بهاءالدین عاملی (شیخ بهائی)

شیخ بهائی محمد بن عبدالصمد عاملی از مهاجرین جبل عامل است. در جامعیت علوم و فنون فوق‌العاده بود. به یقین او افزون بر آنکه ادیب و فقیه و مفسر و ریاضی‌دان و مهندس و شاعر بود، حکیم و فیلسوف هم بوده است. شیخ به سال 1303 در اصفهان درگذشت ولی جنازه او را به مشهد مقدس انتقال دادند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی است به همراه زندگینامه ایشان که از آثار مختلف گردآوری شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63501907139ce.jpg

تاریخ تمدن ایران ساسانی (ضمیمه جلد اول، شامل تصاویر و نقوش)

سعید نفیسی

این مجلد شامل تصویرهای مختلف از آثار تمدن ساسانی در رشته های گوناگون هنر ایران در این دوره است و مطالبی که در مجلد اول این کتاب آمده است حاجت باین معرفی داشت. در برخی از موارد تصویرهای چند از یک اثر صنعتی چاپ شده است. این تصویرها تغییراتی را که در این اثر از زمانی که عکسهایی از آنها بدست آمده است نشان می دهد و شاید برای باستان شناسان بیش از دیگران سودمند باشد. ماخذ هریک از عکسها در ذیل آنها معرفی شده است. این کتاب به ضمیمه جلد اول منتشر شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
62fa4dbef01e0.jpg

شاهکارهای نثر فارسی معاصر شما برگزیده ترین آثار طالب اوف و علی اکبر دهخدا

سعید نفیسی

تسلط نفیسی به تاریخ و ادبیات ایران، سبب شده بود تا آثار تازه و پژوهشی پدیدآورد و تعداد خیلیی از متن‌های منثور و منظوم فارسی را به روشی علمی منتشر کند و از گمنامی بیرون آورد. کتابخانه شخصی و کم‌نظیری که به مرور وقت فراهم ساخته بود به او این امحل را می‌داد که به باارزش‌ترین مآخذ تاریخی و ادبی دسترسی داشته باشد. نفیسی مطالب را در سه جلد جمع آوری کرده است. جلد اول : طالب اوف و علی اکبر دهخدا؛ جلد دوم : محمد مسعود ، علی دشتی ، جهانگیر جلیلی و بزرگ علوی؛ جلد سوم : صادق هدایت. کتاب شاهکارهای نثر فارسی معاصر از سعید نفیسی به ضمیمه مقدمه جامع و تاریخچه مبسوطی از تحول و تکامل نثر فارسی از آغاز ادبیات کنونی تا زمان حاضر تا زمان حاضر و تعریف سبکهای ادبی به روش اروپایی و تقسیمات آن و تطبیق آن با ادبیات ایران است که در سال 1336 توسط انتشارات کانون معرفت به چاپ رسیده است

نثر
کتاب