يكي از شاخه‌‌هاي مهم و در عين حال مظلوم ادبيات فارسي، كه پيوسته دستخوش تحول و دگرگوني بوده ‌است، موضوع دستور زبان فارسي است. اين شاخه كه در حقيقت آميختگي علم با هنر است در طول عمر چندين ساله ادبيات فارسي بر اساس سليقه‌‌ها و موقعيت افراد، پستی‌‌ها و بلندي‌‌هاي فراواني را پشت سر گذاشته ‌است. دستور گاهي در راس هرم هنرهاي ادبي قرار گرفته و زماني ديگر در پس پرده‌‌هاي بي‌‌سليقگي‌‌ها و اختلاف نظرها جزو علوم فراموش شده به حساب آمده‌ است. گاهي به دور از چشم زبان شناسان، سرنشين مجالس بحث‌‌هاي ادبي گشته و در دوراني ديگر حاشيه نشين مباحث زبان ‌شناسي بوده ‌است. امروزه نيز بزرگان ادب فارسي مصلحت اين رشته ضروري را در آن ديده‌‌اند كه ما بين دستور زبان فارسي و زبان شناسي يک نوع صلح و آشتي و تفاهم برقرار نمايند، كه نمونه اعلاي آن ‌را در دستور زبان فارسي دكتر وحيديان كاميار مشاهده‌ مي‌‌كنيم. از آنجا كه اين كتاب منبع اصلي كتاب‌‌هاي دستوري دوره‌‌هاي راهنمايي و دبيرستاني و دانشگاهي قرار گرفته ‌است بر آن شديم كه با يک نقد و بررسي كه با حسن نيت همراه است، پيشنهاداتي را ارايه دهيم و قضاوت را بر عهده اهل فن بگذاريم.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6575b949510ac.jpg

نمونه های انشاء فارسی شامل مقالات متنوع درباره موضوعات گوناگون

محمود سعیدی پور

نثر در لغت به معنی پراکندن است و در عرف ادیبان به معنی عام کلمه سخنی است که به بند وزن و قافیه نیاید مانند سخنانی که مردم در گفتگو های عادی خود به کار می برند و با آن کتاب و نامه می نویسند. این گونه سخن در صورتی ارزش هنری دارد که از سطح معمولی و عامیانه بالاتر و دارای فصاحت و بلاغت باشد. پس نثر به معنی خاص (نثری که ارزش ادبی و هنری دارد)سخنی سنجیده و زیبا و غیرمنظوم است. نثر یا ساده است و در آن صنعتی دیده نمی شود و یا به صنایع بدیعی آراسته است. در صورت اول نثر را مرسل و در صورت دوم مصنوع می گویند. در ادبیات امروز نثر هر قدر ساده و شیرین و زیبا باشد ارزش هنری بیشتری دارد. نثرهای ادبی سنگین و عالی ادبیات فارسی در گذشته گلستان سعدی و کلیله و دمنه و نظایر آنها بوده است و امروز گرچه ما نمونه ای عالی مانند گذشته نداریم ولی در میان استادات و نویسندگان هستند کسانیکه نثر ساده و زیبا دارند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5820d891df895.PNG

شرح سخن بیشتر است از سخن

محمدباقر محسنی

واژه پرکاربرد سخن، از الفاظ کلیدی اکثر متون نظم و نثر ادبیات فارسی است، هر چند که چندان به چشم نمی‌آید. همه سخنوران ادب فارسی به طریقی با این کلمه نرد عشق باخته‌اند و درباره آن مثل‌ها و ضرب‌المثل‌ها پرداخته‌اند، گاهی برای ادای آن شرایطی نقل کرده‌اند. و زمانی آدابی برای سخنوری طراحی نموده‌اند که در این مقاله ارزش سخن و معانی گوناگون آن و ضرب‌المثل‌ها و ترکیباتی را که با این کلمه و مشتقات آن ساخته‌اند بررسی کرده‌ایم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله
58047af28ce6f.PNG

حسب حال‌نویسی (سنت مسنون شاعران)

محمدباقر محسنی

یکی از متنوع‌ترین انواع ادبی که در متون ادب فارسی بسیار رایج می‌باشد، حسب حال‌نویسی است، که اغلب اوقات در لابلای آثار گذشتگان و نویسندگان معاصر به صورت وصفی و گاهی به جنبه روانی به چشم می‌خورد. حسب حال‌نویسی همچنان که از نامش پیداست به نوشته یا سروده‌ای اطلاق می‌شود که نویسنده یا شاعر، درباره اخلاقیات و روحیات به ویژه در تأملات روحی و معنوی و وضع زندگی و کیفیت معاش خود، قلم فرسائی کرده و شرح احوال کنونی و سوانح حوادث شخصی و تیمار خواری زن و فرزند و ذکر پیری و حسرت بر جوانی خود را در حالت غم و تنهایی خویش به تصویر بکشد و در حقیقت نوعی بدیهه‌گویی بکند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله