این مقاله دربردارندۀ کتاب‌شناسی، مقاله‌شناسی و فهرست پایان‌نامه‌های قصاید و سایر آثار سعدی است.

منابع مشابه بیشتر ...

655b63dfbae17.jpg

بوستان سعدی

مصلح‌الدین سعدی شیرازی

بوستان، همتای جاودانه‌ی گلستان، با این تفاوت که منظوم است. این منظومه‌ی چهارهزار بیتی همانند گلستان داستان به داستان و مواعظ شیرینی در آغاز یا انجام هر داستان در آن آمده است. وزن این منظومه، همانند شاهنامه‌ی فردوسی (بحرمتقارب) است. این اثر درخشان هم‌مانند گلستان مخاطب عام و خاص دارد و مطبوع هر طبعی است، و بیش از هفتصد سال است که در اقلیم فارسی زبان (علاوه بر ایران، شبه قاره‌ی هند، افغانستان و آسیای میانه به ویژه سمرقند و بخارا و تاجیکستان) در مکتب‌خانه‌ها و سپس در عصر جدید در آموزشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشکده‌ها کتاب درسی آموزشی است و مهمترین درسی که می‌دهد درس زندگی است. بوستان مشتمل بر 10 باب است : 1. در عدل و تدبیر و رای 2. در احسان 3. در عشق و مستی و شور 4. در تواضع 5. در رضا 6. در قناعت 7. در عالم تربیت 8. در شکر بر عافیت 9. در توبه و راه صواب 10 .در مناجات و ختم کتاب.

64d4cd1741e8b.jpg

بدیع (بر بنیاد آثار سعدی)

احد پیشگر

این کتاب با عنوان بدیع (بر بنیاد آثار سعدی) از سه بخش مجزّا تشکیل شده است که عبارتند از: بخش اول؛ شامل بدیع لفظی که در این بخش سی و هفت آرایه بدیعی لفظی آمده است. بخش دوم؛ بدیع معنوی که در این بخش چهل و شش صنایع بدیعی معنوی آمده است. بخش سوم؛ تکمله: با توجه به اینکه بعضی از صنایع بدیعی در آثار سعدی به کار نرفته لذا برای کامل شدن آرایه های بدیعی کتاب چند آرایه بدیعی در بخش سوم با عناوین: تشریح-توجیه (محتمل الضّدّین)-توشیح-حذف-لغز-مادّه تاریخ-و معمّا آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56bad50d000f8.PNG

کتاب‌شناسی بوستان سعدی

فاطمه علیزاده

در این مقاله کوشیده شده کتاب‌شناسی جامعی از کتاب‌های چاپی بوستان سعدی، بر اساس اطلاعات موجود در ایران ارائه شود. این اطلاعات در سه بخش معرفی کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها سامان یافته است.

کلیات/کتاب شناسی مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله
56a720e01b1d3.PNG

کتاب‌شناسی، مقاله‌شناسی و فهرست پایان‌نامه‌های غزلیات سعدی

فاطمه علیزاده

در این مقاله فهرستی از کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های تألیف شده پیرامون غزلیات سعدی، در سه بخش ارایه شده است. لازم به ذکر است که بخش مقالات و پایان‌نامه‌ها بر اساس نام نویسنده تنظیم شده‌اند، ولی در بخش کتاب‌ها به علت تکرار نام سعدی در اغلب موراد، روش تنظیم مطالب براساس عنوان کتاب است.

کلیات/کتاب شناسی مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله