568e1312dd48f.PNG

بیاض خوشبویی در شرح اسباب و لوازم فرهنگ و تمدن شبه قاره در دوره تیموریان

«بیاض خوشبویی» نسخه‌ای منحصر به فرد است از اوایل قرن دوازدهم (تاریخ انجامه: 1109 هـ.) در شرح اسباب و لوازم فرهنگ و تمدن شبه قاره در دوره تیموریان و اصل آن در کتابخانه دیوان هند (India Office) لندن در 183 برگ و به شماره 828 نگاهداری می‌شود. «بیاض خوشبویی» نام مولف را در بر ندارد ولی با توجه به اساس و اصطلاحات و اوزان و مقادیر هندی که در کتاب به کار رفته بدون کمترین تردید می‌توان گفت که مؤلف اهل شبه قاره بوده و مردی طبیب و داروساز است. مطالب «بیاض خوشبویی» در شرح لوازم و اسباب فرهنگ و تمدنی است‌ که پادشاهان تیموری در شبه قاره به وجود آورده بودند و مؤلف با استفاده‌ از منابع مکتوب و روایات شفاهی ترکیب‌ها و روش‌هایی در چگونگی ساختن‌ و تهیه کردن لوازم مذکور را در 17 باب گرد آورده است. منابع مؤلف از دو نوع بوده است. یکی مآخذ ثابت از قسم کتاب و نوشته‌ها، و دیگری مآخذ غیر ثابت از نوع «فرموده» فلان شخص و «ساخته» و «راست کرده» فلان شخص و «تقریر» و «نوشته» فلان شخص. باب‌هایی از این کتاب به کتاب‌آرایی و کتاب‌سازی و مسایل فرهنگ‌ مکتوب مربوط می‌شود. یعنی چگونه کاغذ را رنگ کنند. چگونه کاغذ را آهار دهند. چگونه قلم را منقش کنند. اگر کاغذ روغن بگیرد چگونه آن را بردارند، چگونه‌ مرکب/جوهر بسازند. در کتابخانه و قلمدان چه نوع اشیا و لوازمی در کار است. مؤلف برای جزوه دیگر اسامی بسیار شاعرانه و ادیبانه‌ای پیشنهاد می‌کند. تخته جدول و کاغذگیر و قط زن چگونه سازند. طول‌بند غلاف کتاب و غلاف‌ زیرمشق چقدر باشد.و غیره. و مؤلف ضمنا از انواع کاغذ مرسوم در هندوستان‌ نیز نام برده است. یعنی کاغذ سیالکوتی، کاغذ دولت آبادی، و کاغذ قاسم بیگی.

منابع مشابه بیشتر ...

652415c723f88.jpg

تا‌ریخ‌ کتا‌ب‌: از کهن‌ترین‌ دوران‌ تا‌ عصر حا‌ضر

سوند دال

در مورد موضوع کتاب در مقدمه آمده است: "کار ترجمه کتاب تاریخ الکتاب، اثر سوند دال، نویسنده دانشمند و رئیس هیات امنای دانشگاه کپنهاگ را آغاز کردیم، نویسنده ای که در کتابش سرمایه علمی عظیمی را با تحقیق ژرف فراهم آورده است، به طوری که آن را در ردیف نادرترین کتابها در نوع خود قرار می دهد و شامل بحثی فراگیر و مفصل درباره تاریخ کتاب از ابتدای پیدایش آن و از کهن ترین دوران تاکنون، در سرزمینهای مختلف جهان است. مولف این کتاب بحث را از مصر که گاهواره تمدن و مادر کتاب در چین و آشور و بابل و آنگاه در مورد طومارهای پوستی که به دست یونانیها، رومیها و رهبانان قرون وسطا نوشته شده اند، به تحقیق می پردازد و سپس آخرین مراحلی را که کتاب تا امروز پیموده و به دست ما رسیده است مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده، در ضمن این مباحث، کاربرد کاغذ را از ابتدای اختراع آن در چین، تا وضعیت کنونی آن در پیشرفته ترین کشورها بیان می کند. سوند دال در بحث خویش تنها به تاریخ کتاب اکتفا نمی کند، بلکه به همراه آن تاریخچه پیدایش کتابخانه ها را نیز از دوره پیش از میلاد، در زمان تسلط فراعنه بر مصر و هنگامی که کاهنان آمون و رع مدیریت کتابخانه ها را به عهده داشتند بیان می کند. این کاهنان شاگردانشان را چون امروز برای انجام این وظیفه به دقت تربیت می کردند.....خلاصه کلام آن که این کتاب دارای شش بخش مهم است که مباحث تاریخی مفصل را از کهن ترین دوران تا امروز در بردارد به این شرح: 1.ماده کتاب و شکل آن 2. جلد کردن کتاب 3. مصور سازی کتاب 4. تاریخ چاپ کتاب 5. تشکیلات تجارت کتاب و قوانین آن 6. تاریخچه کتابخانه ها در کشورهای مختلف جهان..."

624d977094b2c.png

تولید و نشر کتاب

کامران فانی, نورالله مرادی

بر اساس تعریف سازمان یونسکو «کتاب» عبارت از تک‌نگاشت یا نشریه‌ای غیرادواری است که حجم آن بدون شمارش صفحات جلد از 48 صفحه بیشتر باشد و کمتر از آن را جزوه می‌نامند؛ ولی به طور کلی امروزه منظور از کتاب مجموعه‌ای از اوراق چاپی است که در میان جلدی قرار گرفته است. در این جزوه به مراحل تولید و نشر کتاب از کاغذ تا چاپ و اقتصاد کتاب پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60716e25b9c7c.png

فهرست چاپ های آثار سعدی در شبه قاره و چاپ‌های شروح و ترجمه‌ها و فرهنگنامه‌ها و تضمین‌های آثار وی

عارف نوشاهی

این کتاب که گوشه‌ای از نفوذ عمیق سعدی را در یکی از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق جهان اسلام ـ شبه قاره ـ نشان می‌دهد، این اهمیت را برای ایرانیان دارد که گواهی بر تأثیر فرهنگ اسلامی آنان و زبان و ادب فارسی است در کشورهای همسایه و مشتمل است بر فهرستی از چاپ‌های فراوان آثار یک ادیب و شاعر صاحب‌دل ایرانی در شبه قاره و نیز آثار دیگران در پیرامون آنها. با مقایسه میان این چاپ‌ها و چاپ‌های آثار سعدی در ایران، نمایان می‌شود که طبع آثار سعدی در شبه‌قاره بسیار پیش‌ر از موطن اصلی او آغاز شده است.

کلیات/فهارس مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب
600d8719653c5.png

تاریخچه چاپ کتاب‌های فارسی در شبه قاره

در این کتاب به این پنج موضوع پرداخته شده است: جهان اسلام: از دوران دست‌‌نویس‌ها تا عصر چاپ، رواج چاپ در شبه قاره و آغاز چاپ آثار فارسی، آغاز چاپ سنگی و رونق چاپ آثار فارسی، انحطاط چاپ فارسی، سیری کوتاه در فهرست‌نویسی کتاب‌های فارسی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب