فتوت و جوانمردي، کمال مطلوب اخلاقي است که منشأ آن را بايد در فطرت پاک و آسماني آدمي جست. اين آيين که در ابتدا بيشتر طريق اخلاقي و عملي ميان پهلوانان و عياران بود، هنگامي که با زهد و تصوف و طريقت در آميخت، به صورت جوانمردي معنوي و روحي جلوه‌گر شد. در اين دوران، شرايط و آداب بسياري براي آن وضع گرديد و سلسله مراتب و اصطلاحات و مراسم خاصي ميان فتيان متداول شد. در اين مقاله، با استناد به منابع مهم اهل طريقت در موضوع جوانمردي، ضمن بازگويي آيين و مراسم خاص ورود به حلقه جوانمردان، برخي اصطلاحات مهم رايج ميان فتيان بيان گرديده و به معاني رمزآلود و لطيف آن اشاره شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6118bd2414654.png

چهارده رساله در باب فتوت و اصناف

گروهی از نویسندگان

رساله‌های اهل فتوت بخش قابل ملاحظه‌ای از ادبیات عامیانه ایران را شکل می‌دهد و با بیانی ساده و عامیانه اعتقادات، افسانه‌ها و آداب و رسوم طبقه عامه ایران، خاص پیشه‌وران را در روزگاران گذشته تبیین می‌دارد. این کتاب شامل چهارده رساله درباره فتوت و اصناف پیشه‌ور است. این رساله‌ها بر اساس نسخه‌های خطی منحصربه‌فرد تصحیح شده و اصطلاحات و تعبیرات خاص آنها توضیح داده شده است.

60e463b23cc48.png

آیین فتوت و جوانمردی و پهلوانان آذربایجان

احمد موتاب

این کتاب در سه بخش تدوین یافته شده است. بخش اول، بحثی است پیرامون فتوت و جوانمردی و در این هفت فصل تدوین شده است: فتوت در فرهنگ‌ها، فتوت و جوانمردی پیش از ظهور اسلام در ایران باستان و تأثیر آن در شئون سیاسی و اجتماعی، فتوت و جوانمردی از دیدگاه قرآن کریم، فتوت و جوانمردی از نظر انبیاء و اولیاء، باب‌های فتوت در صفات مولای متقیان، فتوت از دیدگاه اندیشمندان، آشنایی با دوازده پهلوان. بخش دوم دربرگیرندۀ آشنایی با 121 پهلوان و قهرمان آذربایجان است. در بخش سوم نیز تاریخچه تربیت بدنی دانشگاه تبریز آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56576f81aba01.PNG

اسکندر جهان‌گشا، رویاروی مرگ

رضا براتی نایینی

زندگی، ماجراجویی‌ها، فتوحات و سرانجام «مرگ» اسکندر، توجه‌ بسیاری از سخن‌وران عرصه ادب فارسی را به خویش جلب کرده است به‌ طوری که بسیاری از شاعران به اطناب یا ایجاز و به اشاره و تلمیح از او نام‌ برده و از غروب این فاتح و جهان‌گشا که به دنیای اسطوره‌ها و افسانه‌ها راه‌ یافته است، تابلویی عبرت‌آموز در پیش چشم خوانندگان اثر خویش‌ تصویر کرده‌اند. در این میان سخن‌وران برزگی چون «فردوسی»، «نظامی»، «امیر خسرودهلوی» و «جامی» همان‌گونه که با تفصیل بیشتری به زندگی و فتوحات و ماجراجویی‌های اسکندر پرداخته‌اند، در مرگ وی نیز توسن‌ سرکشی خیال را جولان بیشتری داده‌اند تا از این رهگذر خواننده را به تفکر و تأملی ژرف‌تر وادارند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله