رنگ در هنرهايي مانند نقاشي و معماري ماده اصلي به حساب مي‌آيد. در ادبيات و شعر فارسي نيز مقوله رنگ از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. شاعر به کمک ذخاير واژگاني بنابه قريحه شاعرانه‌اش، تابلوهايي خيالي و نگارين ترسيم مي‌کند و بر اساس عناصر رنگين طبيعت به رنگ‌آميزي اين تابلو مي‌پردازد. از جمله مضاميني که اکثر شعرا عموما و نظامي خصوصا به آن پرداخته‌اند، مبحث پيري و جواني است. توصيفات و تصاويري که از جواني و پيري در شعر نظامي نمود چشمگيري دارد، توصيف آن بر اساس عنصر رنگ است. شاعر گنجه به کمک عناصر رنگين طبيعت و نيز به مدد استعارات خيالي، از خصوصيات ظاهري دو نسل جوان و پير تصويرگري مي‌کند. رنگ سفيد، سياه و سرخ رنگ‌‌هايي هستند که به صورت مستقيم و غيرمستقيم (استعاري) در اوصاف جواني کاربرد دارد و رنگ‌هاي زرد و سفيد در کنار پيري نمود پيدا مي‌کند. از اين نظر پژوهش در اين زمينه مي‌تواند هر چه بيشتر و بهتر، زيبايي‌هاي تصوير نظامي در خصوص پيري و جواني را بازگو کند. نگارنده در اين مقاله کوشيده است به بررسي و تحليل تصاوير و مضامين مختلف جواني و پيري بر اساس عنصر رنگ بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

58728e91d0a75.PNG

درباره نظامی و خمسه؛ لیلی و مجنون

م. صبحدم

نظامی، پس از سرودن کتاب خسرو و شیرین، هفت یا هشت سال دست بکاری نزده و یا اگر زده است، اثری از آن موجود نیست. البته دیوان قصاید و غزلیات مختصری فعلا از او در دست هست ولی اولا این قصاید و غزلیات و قطعات پراکنده متعلق بتمام دوران زندگانی ادبی اوست و اگر بفرض متعلق به این دوره نیز می‌بود، چیز قابل توجهی بشمار نمی‌رفت. در هر حال نظامی هفت یا هشت سال پس از سرودن خسرو و شیرین، نوشتن لیلی و مجنون، سومین کتاب خمسه خود را آغاز می‌کند. در این کتاب، نظامی ضمن پرداختن بمقدمات، از حسودان و طاعنان و بدخواهان و شاعران بیمایه‌ای که با وی رقابت می‌کرده‌اند، گله بسیار می‌کند و ضمن این ابراز دلتنگی می‌گوید که در این مدت قصایدی ساز می‌کرده و غزل‌هایی میگفته و دیگران این آثار را از او می‌دوزدیده یا بتقلید ناقصی از آن می‌پرداخته‌اند. اما باز، از خلال سطور همین شکوه‌ها و شکایات نیز پیداست که در این مدت کار قابل توجهی نکره و اثری بوجود نیاورده است.

582f3871c32f1.PNG

درباره نظامی و خمسه خسرو و شیرین

م. صبحدم

خسرو و شیرین، دومین داستان منظومه است که نظامی سرودن آنرا در حدود سال 576 هجری قمری بپایان رسانیده است. خسرو و شیرین، یکی از معروف‌ترین کتاب‌های نظامی و شاید معروف‌ترین و سرشناس‌ترین کتاب‌های وی است. در این کتاب که صرفنظر از اشعار الحاقی فراوان دارای شش هزار و پانصد و دوازده بیت است ابیات سست، مضامین مبتذل و بازاری و نکات ناسنجیده و رکیک کمتر میتوان یافت. کتاب با متن‌های استادی و چیره دستی بنظم آمده و شاعر متن‌های هنرمندی خویش را در تلفیق الفاظ و عبارت و اسجاع و قوافی بکار برده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56bd9908727ca.PNG

بهره‌برداري از عناصر پرکاربرد اسطوره‌اي شاهان و پهلوانان ايران باستان در شعر شاعران برجسته مشروطه

غلامرضا رحیمی

يکي از ويژگي‌هاي شعر دوره مشروطه، بهره‌برداري شاعران از عناصر اسطوره‌اي است. شاعران با اشاره به نام و وقايع زندگي شاهان و پهلوانان ايران باستان، کوشيده‌اند مخاطبان خويش را به تحرک وادارند. هر چند شاعران برجسته عصر مشروطيت کمابيش به اين امر توجه داشته‌اند، اما شيوه برخورد آنها با عناصر اسطوره‌اي يکسان نيست. در اين ميان، شاعراني چون اديب الممالک و بهار با برداشتي کلاسيک‌گونه و معتدل در معرفي اساطير ايراني و استفاده از آنها براي آگاهي مردم از شرايط نابسامان دوره مشروطه، کوشيده و شعرايي چون عارف قزويني، نسيم شمال و ميرزاده عشقي بنا بر اقتضاي اجتماع دوران خود به صورت افراطي اساطير را وسيله بيان مسائل وطني و اوضاع آشفته عصر خويش قرار داده‌اند. برخي مضامين اسطوره‌اي در شعر اين دوره صورت کليشه‌اي دارد و پيوند معناداري با جريانات سياسي اجتماعي عصر مشروطه ندارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله