575bce5411e45.PNG

بن‌بست: نامه‌های مرتضی کیوان

به کوشش: مصطفی فرزانه
مکان چاپ: تهران ناشر: نشر تاریخ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ شابک: ۹۶۴-۶۰۸۲-۱۸-۱ زبان: فارسی

مرتضی کیوان بین سال‌های 1300 ـ 1333 زیست. به لحاظ تاریخی این دوره‌ای مهم از سرنوشت ملت ایران است. مرحله گذر از سنت به مدرنیته که می‌توان آن را در ابعاد مختلفی از دگرگونی در شکل حکومت همراه با تغییر ساختار حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تا دگردیسی ادبیات که با روی‌گردانی از ساختی کلاسیک به ساختی نوین در شعر و داستان همراه دانست. کیوانی در جوانی با محافلی که ادبیات و سیاست را در سرلوحه فعالیت خود داشت آشنا شد. او پس از مدتی به عضویت حزب توده درآمد. فعالیت‌های مستمر سیاسی ـ ادبی او طی سالیان 20 تا 33، در طول عمر کوتاهش تا بدان حد بود که او نقطه مرکزی دایره ادیبان و سیاسیون عصر خود شد. اما اوضاع سیاسی آن عصر مجال چندانی به او نداد و مرتضی کیوان در 27 مهر 1333 اعدام شد. این کتاب از سه بخش مجزا شکل یافته است: یادداشت‌های م. ف. فرزانه؛ نامه‌های مرتضی کیوان به م.ف. فرزانه؛ بخش ضمائم.

منابع مشابه بیشتر ...

6681733c1cd87.jpg

بلند آفتاب خراسان (یادنامه استاد محمدتقی ملک الشعراء بهار به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت او)

"بلند آفتاب خراسان "مجموعه‌ای است مشتمل بر نوشته‌ها و سروده‌هایی که پس از درگذشت "محمدتقی ملک‌الشعرای بهار "در مراسم تشییع جنازه وی و طی چند سال به مناسبت‌های مختلف از جمله مراسم یادبود آن استاد در نشریات فارسی به چاپ رسیده است .این مجموعه متشکل از دو جلد است که جلد اول آن در سه بخش تنظیم شده است :بخش اول مشتمل است بر گزارش‌ها، مقاله‌ها و تحقیقات مختلف مربوط به زندگی و شخصیت بهار ;بخش دوم، برگزیده‌ای است از اشعاری که در رثای استاد سروده شده است ;بخش سوم حاوی چند مطلب در نقد و معرفی کتاب "بهار و ادب فارسی "است که نگارنده در سال 1351در دو مجلد آن را انتشار داده است .(این مطالب، اشاراتی است چند درباره نویسندگی ملک الشعرای بهار) .

6669a1aed712a.jpg

کتاب لرستان 1 (مجموعه مقالات)

جمعی از نویسندگان

در این مجموعه سیزده مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، رجال شناسی و ادبی منطقه و مردم((لرستان)) با این عناوین گردآمده است : ((لرستان در دایره‌المعارف اسلام/ مینو رسکی زروان لرستانی))، ((سید جعفر کشفی/ مجتبی مقدسی))، ((یک روز از زندگانی گونگادین/ عبدالکریم جربزه‌دار))، ((بازگیرها/ علیداد برزویی))، ((پیشنهاد انضمام حکومت ولایات ثلاث به ایالت بروجرد و لرستان/ غلامرضا عزیزی))، ((چهار سند تاریخی درباره دالوندها/ حمیدرضا دالوند))، ((کارگزاران لرستان/ سید فرید قاسمی))، ((وجه تسمیه تاریخی بدرآباد/ سعادت خودگو))، ((نمایش در خرم‌آباد/ هرمز زندی))، ((قدم خیر/ توکل حیدرزاده خرم‌آبادی))، ((یک ترانه لری/ شیرین وطن‌دوست))، ((سالنامه دانشسرای مقدماتی پسران بروجرد/ سید فرید قاسمی)) و ((یادگارهای ماندگار/ عبدالله آفاق)) .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

667c242615c2e.jpg

آشنایی با صادق هدایت

مصطفی فرزانه

صادق هدایت (۲۸ بهمن ۱۲۸۱ – ۱۹ فروردین ۱۳۳۰) نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراه محمدعلی جمال‌زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمان بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند.هرچند آوازهٔ هدایت در داستان‌نویسی است، امّا آثاری از متون کهن ایرانی مانند زند وهومن یسن و نیز از نویسندگانی مانند آنتون چخوف و فرانتس کافکا و آرتور شنیتسلر و ژان پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. او همچنین نخستین فرد ایرانی است که متونی از زبان پارسی میانه (پهلوی) به فارسی امروزی ترجمه کرده‌است. در سیر تاریخی جوامع، موقعیت های حساسی پیش می آید که فردی، به علت داشتن مختصات استثنائی، مشهور میشود. نه تنها مشهور میشود، بلکه به اندازهای ذهن ها را به خود جلب میکند که اطرافیان دور و نزدیکش، دربارهی او افسانه ها میسازند و به مرور زمان این افسانه ها جایگزین واقعیت زندگی آن فرد میگردد. چنین موقعیت های ممتازی بسیار نیست و افرادی که از آنها برخوردار میشوند انگشت شمارند. زیرا کسانی شایسته ی شهرت پایدار هستند که آثار بدیع و شاید نبوغ آمیزی از خود بر جای میگذارند و برخوردشان با پیش آمدهای غیر معمولی اتفاقی نیست. و صادق هدایت نمونه ای از چنین افراد برگزیده است؛ ابتدا در وضع تاریخی خاصی قرار گرفت و بدون علت ظاهری معروف شد و هنگامی که شهرتش دامنه بافت، باسوادان ایران بقدری به او پیرایه بستند که سرنوشتش را افسانه وار ساختند. در این کتاب نویسنده به واسطه ی آشنایی نزدیکش با هدایت به بررسی هدایت واقعی می پردازد.

کلیات/یادنامه
کتاب
648090576b390.jpg

بن‌بست‌: بر مبنای چند نامه از مرتضی کیوان‌

مصطفی فرزانه

نوشتار حاضر شامل یادداشت‌هایی است درباره‌ی مرتضی کیوان یکی از اعضای حزب توده که به انضمام نامه‌های وی به "هم. ف. فرزانه" به چاپ رسیده است. گفتنی است وی بین سال‌های "33 - 1300 ش" زیست. دوره‌ی زندگی او در مرحله‌ی گذار از سنت به مدرنیته که از لحاظ ساختار حکومتی با تغییر نظام سلطنت از قاجاریه به پهلوی، تغییر ساختار حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همراه است. نیز تحول ادبیات در دوره‌ی حیات مرتضی کیوان با روی‌گردانی از ساختی کلاسیک به ساختی نوین در شعر و داستان روبه‌رو بوده است. او در سن شانزده‌سالگی با تشکیلات حزب توده آشنا می‌شود و در سال 1324 رسما به عضویت این سازمان در می‌آید و سرانجام در 27 مهرماه 1332 اعدام می‌شود.

نثر/نامه‌نگاری
کتاب