قدمت روايت با انسان برابري مي‌كند. از همان آغاز بررسي موضوعات ادبي، نشانه‌هايي از توجه به روايت ديده مي‌شود. در بوطيقاي ارسطو، عناصر بعضي از انواع روايي مثل تراژدي و حماسه مورد توجه قرار گرفته‌اند. در داخل يك كليت روايي، عناصر مختلف چون طرح، شخصيت، زمان، مكان، زاويه ديد و... در راستاي همديگر، همچون يك كليت منسجم عمل مي‌كنند و در نهايت باعث خلق ساختار روايي آن متن مي‌شوند. سنايي براي ملموس ساختن و تبيين هر چه بهتر مفاهيم تعليمي مورد نظر خود در حديقه از حكايت‌هاي زيادي استفاده كرده است. اين بخش روايي حديقه داراي ساختاري متمايز از كليت كتاب مي‌باشد و در آن از عناصر روايي ـ ساختاري مختلف در كنار يكديگر بهره برده مي‌شود. در اين تحقيق با ديدي ساختاري به زواياي مختلف مبحث شخصيت و شخصيت‌پردازي حكايت‌هاي حديقه سنايي كه يكي از كتاب‌هاي باارزش ادبيات عرفاني مي‌باشد، پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63f4dd457c126.jpg

گفتگو در شعر فارسی

احمد کرمی

در فن آرایش سخن و صنایع بدیعی "سوال و جواب" را یکی از محسنات بدیع معنوی به شمار آورده اند و آن چنان است که شاعر در بیتی و یا چند بیت و یا بیش از آن، سخن خود را به صورت پرسش و پاسخ موضوع می کند و این تفنن ادبی، گاه چندان به درازا می‌کشد که از آغاز تا پایان یک قصیده طولانی را نیز دربر می‌گیرد. کتاب حاضر که "گفتگو در شعر فارسی" نام دارد بیشترین اشعاری را که تاکنون به شیوه پرسش و پاسخ سروده شده اند، شامل می‌شود.

639095db12b05.jpg

نقش شخصیت در تاریخ

گئورگی پلخانف

گئورگی پلخانف ؛ نظریه‌پرداز مارکسیست روس، بنیان‌گذار جنبش مارکسیستی در روسیه و برای سال‌های متمادی، نماینده و مدافع اصلی آن بود. او همچنین از بنیان‌گذاران حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بود و بعد از انشعاب در حزب، او به مِنشویک‌ها (حزب اقلیت) پیوست، اما همواره سعی در ایجاد اتحاد بین دو حزب داشت. پلخانف معتقد بود که جوامع بشری به ویژه جامعه روسیه برای پیاده کردن موفقیت‌آمیز مارکسیسم هنوز «نارس» بوده و سرمایه‌داری باید ابتدا رشد کند تا سوسیالیسم ممکن گردد و از همین رو با دولت شوروی مخالف بود. مهم‌ترین آثار او عبارتند از: «آنارشیسم و سوسیالیسم»، «تاریخ از نگاه یکتاشناسان»، «تاریخ ماتریالیسم»، «حقایق منطقی»، «اهمیت مطالعه تاریخ از نظر تحولات اندیشه»، «نقش فرد در تطور تاریخ» و آخرین تالیف او «مسائل اساسی مارکسیسم».

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff470d18f3e6.jpg

آموزش فهرست نویسی توصیفی

این کتاب به آموزش بنیادین فهرست‌نویسی توصیفی و فرمت کتابشناختی مارک پرداخته که توضیحات و تمرین‌های مختلف همراه با پاسخهای آنها، در انتهای کتاب، گنجانده شده است. همه فهرست‌نویسان، خواه حرفه‌ای خواه نیمه حرفه‌ای، به این تمرین‌ها نیاز دارند لذا این کتاب هم برای استفاده دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و هم کسانیکه بدنبال اهداف خاصی بوده و یا بواسطه بخشی از پیشرفتهای شغلی قصد دارند اطلاعات زیادی در زمینه فهرست‌نویسی بدانند مناسب می‌باشد. نظر به اینکه پیشینه کتابشناختی پایه و اساس تمامی ابزارهای مورد استفاده در کتابخانه از قبیل فهرست‌ها، کتابشناسی‌ها، و پایگاههای پیوسته می‌باشد، ضروری است کارکنان کتابخانه با حداقل اصول فهرست‌نویسی آشنا باشند.

کلیات/فهارس
کتاب
57dc33779290b.PNG

مقایسه کاربرد نمادین آب در غزلیات عرفانی عطار و مولانا

محمدامیر عبیدی نیا

رمز یا نماد یکی از فنون بیان هنرمندانه است که در فرهنگ و تمدن انسانی جلوه‌های گسترده و متنوعی دارد و از دیررنا مورد توجه گویندگان و شاعران بزرگ زبان فارسی قرار گرفته است. با نماد، پرده خیال رنگین‌تر می‌شود، چرا که نمای یکی از برجسته‌ترین انواع صور خیال می‌باشد. ادبیات ایران سرشار از رمز است. رمز یا نماد در بین تمامی گونه‌‌های ادبی چون شعرغنایی حماسی، عرفانی و غیره ریشه دوانده است. در این مقاله ضمن تعریف نماد و بررسی انواع آن، ابتدا رابطه نماد با صور خیال مورد بحث قرار گرفته است سپس کاربردهای نمادین آب و ترکیبات گوناگون آن در غزلیات عرفانی مولوی و عطار همراه با شواهد شعری بررسی شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله