دکتر پرویز خانلری این کتاب را به منظور آموختن قواعد زبان فارسی تألیف کرده. دو بخش اول کتاب برای آموزش در دبیرستانها نوشته شده که کتابهای سابق دستور، متفاوت بوده است. در این روش، جمله به عنوان کوچکترین واحد گفتار و پیامرسانی، مبنای بحث قرار گرفت که خود به دو قسمت اصلی نهاد و گزاره تقسیم شده و هر جزء به بخشهای دیگر قابل تقسیم است. هدف از این روش، یادگیری زبان به صورت متوالی و منطقی بوده یعنی آموختن هر نکته، تکمیل نکات قبلی و مقدمه مطلب بعدی باشد. در بخش سوم کتاب نیز، به مبحث نحو از دیدگاه جدید نگریسته شده که تکمیل مقاله استاد خانلری در مجله سخن بوده است. بخش چهارم بحث درباره ریشه پسوند مصدر در زبان فارسی و تحول تاریخی آن در سه دوره باستان، میانه و جدید است که نخستین بار در مجله دانشکده ادبیات تهران به چاپ رسیده بوده. در بخش پنجم کتاب نیز، مقالات گوناگون مؤلف درباره برخی نکات خاص دستوری گرد آمده است. بخش ششم متضمن نکته هایی است که در نوشته های امروز متداول شده ولی زیبا و فصیح نیست. این دو بخش اخیر به تدریج در دوره های بیست و دو گانه مجله سخن به طبع رسیده. این کتاب اولین بار در سال 1351 شمسی توسط بنیاد فرهنگ ایران به زیور طبع آراسته شد. کتاب حاضر چهارمین چاپ آن است که در انتشارات بابک به نیابت از این بنیاد به طبع رسیده.

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

64e3507788574.jpg

واژه‌نامه ساختمان: انگلیسی - فارسی، فارسی - انگلیسی

بزرگمهر ریاحی

هدف این کتاب فراهم آوردن مجموعه ای کارآمد از واژگان اصطلاحی متداول در مهندسی ساختمان،اعم از مهندسی عمران و معماری و همچنین واژگان مصطلح در زمینه های تخصصی دارای کاربرد در مهندسی ساختمان است. آثار مرجعی مانند این کتاب، پیش از هر چیز باید از عهده برآوردن برخی نیازهای روزمره اهل حرفه و فن برآیند. بیشترین استفاده کنندگان از چنین واژه نامه ای، متخصصان، کارورزان، دانشجویان و نویسندگانی هستند که با مفاهیم و واژگان فنی و تخصصی در گفتار یا نوشتار سروکار دارند و در پی یافتن واژه یا اصطلاح موردنظر خود یا آشنایی با مفهوم آن هستند. در عین حال، واژه نامه های تخصصی کارکردهایی فراتر از رفع این نیازهای آنی هم دارند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6480a7bbc8de4.jpg

هفتاد سخن - جلد چهارم

پرویز ناتل خانلری

مجلد چهارم مجموعه هفتاد سخن با نام شیوه های نو در ادبیات جهان، سراسر به داستان‌نویسی و نوپردازی در شعر معاصر اروپا و آمریکا و آسیا اختصاص دارد و در آن مکاتب ادبی قرن بیستم، اعم از فوتوریسم، سورآلیسم، دادائیسم، کوبیسم و عموما مدرنیسم، تعریف و تشریح و بررسی شده است. دکتر خانلری که خود از نادره های روزگار ما در نقد علمی و یکی از مطرح ترین مکتب‌شناسان چند دهه اخیر است، در این مجلد که مشتمل است بر 3 بخش، با ده ها گفتار و نمونه‌های فراوان از داستان‌های کوتاه و شعرهای معاصر فرانسه، شوروی (بخش اروپایی و بخش آسیایی) انگلستان، آمریکا، آلمان، اتریش، اسپانیا، پرتقال، ایتالیا، یونان، اروپای شرقی، هند، چین، ژاپن و خاور دور الگویی ارایه کرده است برای همه کسانی که سالک و مشتاق این راهند

تاریخ ادبیات
کتاب
6480a186458a4.jpg

هفتاد سخن - جلد سوم

پرویز ناتل خانلری

مجلد سوم از کتاب هفتاد سخن با نام ویژه از گوشه و کنار ادبیات فارسی، با تنسیقی آراسته، مشتمل است بر 4 بخش نکته هایی از ادبیات قدیم، نثر فارسی معاصر، از خاطرات ادبی، دکتر خانلری درباره صادق هدایت و تفنن های ادبی در بخش نخست نظریات و نقدها و گزارش های مولف پیرامون ادب پیش از اسلام، شاهنامه و شاهنامه پژوهی، داستان بیدپای (کلیله و دمنه نویافته)، و 13 شاعر بنام – عبید طنزپرداز تا حافظ تصویرساز، و نیز مباحثی درباره موسیقی و موسیقی دانان قدیم ایران آمده است. بخش دوم به بررسی شعر و نثر معاصر ایران و نقد داستان رنگین کمان وانداواسیلوسکایا تخصیص یافته است و بخش سوم به نگرش استاد خانلری درباره شخصیت اجتماعی صادق هدایت و آثار ادبی او اختصاص دارد. که بسیار خواندنی ااست. در بخش چهارم سه تفنن و طنز ادبی گرد آمده است. با نام های سفر هشتم سندباد، سرگذشت ماه و قصه اسب شا؛ که به ویژه در این قصه طنزآمیز مبانی اجتماعی و سیاسی اندیشه های دکتر خانلری نهفته است و پیداست که او رسم رسوبات تحکیم یافته، نه تنها با حاکمیت های سیاسی توتالیتر سر سازگاری نداشته، بلکه از هواخواهان برابری نیز بوده است. ما درنگ بر این قصه نوپرداخته را به همه نظریه پردازان و غمخواران مسایل اجتماعی توصیه می‌کنیم.

نثر
کتاب