تا چه اندازه آثار ادبي، به ويژه در قرن نوزدهم فرانسه، از هنر نقاشي تاثير گرفته‌اند؟ آيا می‌توان اين تاثيرپذيري را به طور نمونه در رمان مانت سالمون، اثر برادران گنكور جستجو كرد؟ بررسي اين رمان، به درستي گوياي اين الهام هنري است و به خوبي نشان مي‌دهد كه چگونه اين رمان به تدريج در ذهن نويسنده از تاثيرات نقاشي شكل گرفته و زاده شده است. در طول اعصار، همواره ادبيات و نقاشي بر يكديگر تاثير متقابل گذاشته و آفرينش‌هاي ادبي و تصويري از تقابل ميان متن و تصوير سود جسته‌اند، اما از قرن نوزدهم به بعد، نقاشي بيش از هر زمان ديگري بن مايه آثار ادبي گرديد. مانت سالمون كه رماني است درباره يك نقاش شكست خورده، از جمله اين آثار است. اين رمان با نقاشان مناظر در فضاي باز، سرو كار دارد و توصيف‌هاي آن شبيه نقاشي است و سبك آن در پي آن است تا تاثيرات نقاشي را بازآفريني كند. برادران گنكور كوشيده‌اند با تمهيداتي در شيوه نگارش، ويژگي‌هاي نقاشي را در زمينه زبان، تعبير و تفسير كرده و آن را به كار گيرند. هدف اين مقاله دنبال كردن رد پاي نقاشي در رمان مانت سالمون است و اين كه نقاشي در خلق اين رمان، قطبي الهام بخش و تاثيرگذار بوده، موضوعي است كه سعي شده در اين مقاله به آن پرداخته شود.

منابع مشابه بیشتر ...

64a43ee651688.jpg

واژه‌نامه مصور هنرهای تجسمی (معماری‌، پیکره‌سازی‌، نقاشی‌)

پرویز مرزبان, حبیب معروف

فرهنگ حاضر، بیش از((5300)) واژه و اصطلاح معماری، پیکره‌سازی و نقاشی گردآمده است .این فرهنگ متشکل از دو بخش است :بخش نخست شامل اصطلاحاتی است که به ترتیب حروف الفبای انگلیسی تدوین شده و ذیل هر مدخل علاوه بر معادل فارسی، شرح مختصری از واژه، نوع کاربرد و در پاره‌ای موارد، تصویری از آن آمده است .بخش دوم به نمایه الفبای فارسی اختصاص دارد .در صفحات آغازین کتاب، تذکراتی مربوط به واژه‌ها، راهنمای حروف اختصاری و فهرست منابع و ماخذ به چاپ رسیده است .

6405fe6c83084.jpg

همگامی نقاشی با ادبیات در ایران

م. مقدم اشرفی

کتاب حاضر، رساله ایست مختصر ولی مفید برای آشنایی با تاریخ نقاشی و همگامی این هنر با سخنوری در ایران. نویسنده کتاب، یک پژوهنده و سرشناس تاجیکی است که زبان مادری اش فارسی است و با ادبیات فارسی دری آشنایی دارد. از این رو درک زیبایی شناختی وی بر پایه برداشت هایش از محتوای ادبی نقاشی ها استوار شده است. ضمناً در این رساله پژوهشی نویسنده به منابع و آثاری دسترسی داشته است که نه فقط برای خوانندگان ایرانی بلکه برای پژوهندگان مغرب زمین تازگی دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

644d13b2b6923.jpg

ادبیّات کبِک (کانادای فرانسوی زبان)

آیا براستی چیزی به نام ادبیات کبک وجود دارد، یعنی آن چیزی که هم به واقع "ادبیات" باشد و هم موطن آن کبک باشد؟ این سوال که مدت زمانی بر سر زبانها بود، اکنون دیگر مطرح نیست زیرا اکنون می¬توان از یک ذخیره ادبی سخن به میان آورد: ماریا شاپدولن، کتابهای "طرد کامل" و "تیت کوک"، برندگان جایزه های ادبی فمینا و ... ادبیاتی تحت عنوان ادبیات کِبک یا ادبیات فرانسوی زبان کانادا نزدیک به صد سال است موجودیت یافته و قریب به پانزده سال است که تحت عنوان قطعی ادبیات کبک شناخته شده است. هر چند در طول این سده به نامهای مختلفی خوانده شده است: "ادبیات فرانسه کانادا"، " ادبیات کانادای فرانسه" و " ادبیات کانادای کاتولیک". در این ادبیات، از سال 1930 رمان، شعر و مطبوعات داریم. در سال 1960 رفرمهای اجتماعی و فرهنگی به وقوع پیوست که آنرا انقلاب آرام نامیدند. این تحولات در دو فصل آخر کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. اما در فاصله بین دو جنگ جهانی تحول ادبی به کندی صورت پذیرفت ولی از سال 1950 توانست جبران مافات کند. در واقع تا سال 1948 آثار ادبی خوب کانادای فرانسه معدود و غیر مشهور بودند. اما از آن زمان به بعد آثار ادبی متنوعی به وجود آمد و در فاصله سالهای 1965 و 1968 این تحول چشمگیرتر شد. ادبیات کِبک از یک پشتوانه پژوهشی برخوردار است زیرا مقالات تحقیقی فراوانی در مقوله های تاریخ، جامعه شناسی، سیاست و فرهنگ درباره این بخش از فرانسه به رشته تحریر درامده است ....

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات زبان‌های دیگر
کتاب
6277b8aca9f9b.jpg

ادبیات ژاپن

کتاب حاضر مشتمل بر هفت فصل است: فصل اول کتاب قرن "نارا" از 710 تا 784 میلادی را شامل می شود. تاریخ ظهور ادبیات ژاپن به قرن هفتم میلادی برمی گردد. در ابتدای این قرن بود که تعدادی آثار منثور و اولین مجموعه شعری تولد یافت. فصل دوم کتاب عصر "هیان" از 794 تا 1192 میلادی است که شعر، خاطره نویسی و یادداشت برداری و آثار توصیفی - داستانی در این عصر شکل گرفت. فصل سوم قرون وسطی از 1192 تا 1603 میلادی است که بدلیل شورش و ناآرامی در دربار امپراطوری و افول قدرت به حفظ میراث گذشتگان، نوسازی قالبها پرداخته شد و در این قرن مقدمه ظهور انواع ادبی نوینی فراهم شد. فصل چهارم عصر " توکوگاوا" 1867 تا 1603 که در آن رمان، شعر، تئاتر " جور وری" و تئاتر " کابوکی" متولد شد. فصل پنجم عصر "میجی" 1912 – 1868، فصل ششم از "تایشو" تا پایان جنگ جهانی دوم را شامل می شود و فصل هفتم به ادبیات ژاپن در دوران معاصر 1945 – 1981 می پردازد.

نثر/ادبیات داستانی
کتاب