فولکلور، فرهنگ و دانش عوام متشکل از آداب و رسوم، عقاید و عادات، قصه ها و افسانه ها، مثل ها و ترانه ها و اشعار عامیانه می باشد. کتاب فرهنگ مردم یا فولکلور ایران به قلم سید علی میرنیا (1297- 1387 شمسی) نگاشته شده است. میرنیا با استفاده از منابع مختلف در امور تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و ادبی ایران مطالعات و تالیفات زیادی انجام داده است. این کتاب در یازده بخش تدوین شده است که جشن ها و رقص های مذهبی و ملی، آلات موسیقی و ورزش های ملی و سنتی ، آداب و سنن ملی، اعتقادات و رسوم ملی، باورهای مردم، طب عامیانه، بازی های محلی کودکان، قصه ها و افسانه ها، امثال یا پند پیران، اشعار و ترانه های عامیانه، لالایی ها و چیستان های رایج در میان مردم ایران را محور پژوهش قرار داده است. کتاب حاضر در سال 1369 توسط نشر پارسا منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65217295536ed.jpg

فرهنگ و مصطلحات طب سنتی ایران‌ - جلد اول - دوم - سوم

محمدتقی میر

پیشرفت های علمی عصر حاضر بدون شک مرهون تلاش علمی گذشتگان است. آنچه امروز دنیای غرب از آن بهره گیری می کند ریشه ای در مشرق زمین و در گذشته سرزمین های اسلامی دارد. با استقرار و توسعه تمدن اسلامی تمدن و هنر ملل مختلف در مرکز خلافت اسلام تمرکز یافت و در رشته های نجوم، ریاضی، شیمی و پزشکی پیشرفت های عظیمی حاصل گردید. تمدن اسلامی با وجود دانشمندانی چون ابن سینا، رازی و ابوریحان بیرونی به اوج شکوفایی خود رسید و بنای رفیع علم را در سرزمین های اسلامی و مشرق زمین استوارت نمود. بدون تردید ارتباط با ریشه های علمی گذشته آیندگان را در دستیابی به فرهنگ علمی غنی گذشته رهنمون می سازد. و این امر جز با نشر آثار گذشتگان و تلاش در جهت معرفی آنان به دانش پژوهان و مشتاقان دنیای علم و معرفت میسر نخواهد شد. برای دستیابی به پیشرفت های علمی حقیقی بهره برداری بهینه از منابع علمی گذشته و پیوند آن با دانش و اطلاعات و تکنولوژی جهان امروز ضروری است....

650c5528f0584.jpg

حضرت علی (ع) در نغمه‌های عامیانه ایران

بهروز وجدانی

نگارنده در ابتدای کتاب یادآور می‌شود که "موسیقی عامیانه ناظر بر وقایع مهم زندگی از جمله تولد تا مرگ است .این هنر بنابه مقتضیات زمان و مکان و موضوع فرق پیدا می‌کند و در واقع بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است که در فرم و قالب مناسب با موضوع و فعالیت ارائه می‌شود .موسیقی عامیانه ایران در تمام اشکال خود سرشار از مضامین اسلامی است و این امر جزء ویژگی‌های این هنر ساده و بی پیرایه نیز محسوب می‌شود ."وی در این کتاب نغمه‌ها و سروده‌های عامیانه را در قالب یازده موضوع که عمدتا نام و نشانی از مولای متقیان علی (ع) دارند گردآوری و بررسی نموده که عبارت‌اند از" :ترانه‌های کار"، "دامداری"، "اعتقادات و باورهای عامیانه در خصوص ابزار موسیقی"، "نغمات و دعاهای رمضان"، "موسیقی در آیین‌های نوروزی"، "دوبیتی‌های عامیانه"، "متل‌ها یا قصه ترانه‌های عامیانه"، "لالایی‌ها"، "نغمه‌های عروسی"، "نغمه‌های حماسی " و "ترانه‌های مذهبی ."در بخش انتهایی کتاب، "منابع و ماخذ "و "نمایه "فراهم آمده است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

628cd2e52bff1.jpg

پژوهشی در شناخت ایل ها و طایفه های عشایری خراسان و نقش سیاسی روسای ایل های بزرگ در امور کشور، و روابط آنها با حکومتها و استعمارگران

سیدعلی میرنیا

در پژوهش شناخت ایل ها و طایفه های عشایری ایران، موضوعی که توجه پژوهشگر را به خود جلب می نماید، کثرت اقوام مختلفی است که در خراسان وجود دارند و تعداد آنها نسبت به قبایل و طوایف عشایر سایر استان های ایران فوق العاده زیاد است و دلیل آن را می توان در موقعیت خراسان در مهاجرت و مهاجمات اقوام مختلف در طول تاریخ جستجو کرد که خراسان چهارراه این مهاجرت ها و مهاجمات بوده است. هدف از این تحقیقات آن است که اثر وجودی ایلات و طوایف عشایری کشور ایران و نقش روسای آن ایل ها و طایفه ها در سیاست کشور و روابط آنها با حکومت و استعمارگران در گذشته برای نسل حاضر و آیندگان روشن گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
60e3002ff292f.png

ایل ها و طایفه های عشایری کرد ایران: مشتمل بر اوضاع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگ ملی

سیدعلی میرنیا

امروزه کردان در ایران به سه گروه تقسیم می‌شوند: ایل‌ها و طایفه‌های کوچر و صحرانشین، ایل‌ها و طایفه‌های نیمه‌صحرانشین، ایل‌ها و طایفه‌های یکجانشین (اسکان‌یافته). اکثر کوچ‌نشینان پراکنده شده و با دیگر مردم شهرها و روستاها اختلاط و امتزاج یافته‌اند و به سبب تأثیر محیط، خصوصیات ایلی و طایفه‌ای خود را از دست داده‌اند. نویسنده در این کتاب اطلاعاتی که درباره ایل‌ها و طایفه‌های کرد ایرانی جمع آوری نموده را با عنوان «ایل‌ها و طایفه‌های کرد ایران» به نگارش درآورده و ذیل بخش‌هایی با عناوین کرد ـ کردستان گویش کردان، کردان گیلان، کردان مازندران، کردان خراسان، کردان مناطق دیگر ایران، اوضاع اجتماع کردها، اوضاع اقتصادی، آموزش و پرورش، فرهنگ مردم کرد، و ورزش‌های سنتی تبویب کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب