مولف کتاب یا رساله «تحفه حاتمی» بهاء الدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی فرزند شیخ عزالدین حسینی بن الصمد از علمای بزرگ جبل عامل لبنان است که در اکثر علوم عصر خویش به درجه استادی نائل گشت و آثار برجای‌مانده از او همه حکایت از تبحر، استادی و جامعیت او می کنند. کتاب تحفه حاتمی یکی از نوشته‌ها و آثار شیخ بهاء الدین عاملی است که در سال 1031 به رشته تحریر در آمده است. در مقدمه کوتاه مصنف بر این کتاب چنین می‌خوانیم: «چون حاتم‌بیگ (حاتم بیگ اردوبادی از رجال و شخصیت‌های روزگار شاه عباس اول است که وزیری بود باکفایت، صادق و علم‌دوست و آگاه به علوم و هنر) قصد ادراک و فهم مربوط به اسطرلاب را کرد، با من به مباحثه و مذاکره پرداخت و چون رساله‌ای نبود که بر کل مباحث و مطالب ضروری آن فن محتوی و منطوی باشد، لهذا به خاطر فاتر رسید که با قصور بضاعت... رساله‌ای که بر کافه مقاصد ضروری این فن شریف محتوی... باشد ترتیب نماید». همان‌طور که از مقدمه پیداست موضوع کتاب در خصوص اسطرلاب و علم نجوم است. رساله تحفه حاتمی شیخ از روانی و شیوایی بیان و کوتاهی و ایجاز حدود و رسوم اصطلاحات و نوآوری‌ها برخوردار است. شیخ بهایی مطالب کتاب خود را به هفتاد فصل تقسیم می‌کند که به همین سبب میان آثار شیخ این کتاب با نام دیگر «هفتاد باب» نیز مشهور است.

منابع مشابه بیشتر ...

64b3e48c218ae.jpg

واژه نامه نجوم و احکام نجوم (فارسی-انگلیسی، انگلیسی-فارسی)

محمد طباطبایی

در مقدمه کتاب واژه نامه نجوم و احکام نجوم آمده است که: زبان فارسی و زبان انگلیسی از نظر اصطلاحات نجومی دارای وجوه مشترک زیادی، چه از حیث صورت و چه از حیث معنی، هستند. دلیل این اشتراک وجوه، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم اصطلاحات نجومی عربی و یونانی روی این هر دو زبان است. اصطلاحات نجومی عربی مستقیماً وارد فارسی و به طور غیرمستقیم از راه ترجمه‌های اسپانیایی و لاتینی، وارد انگلیسی شدهاند. اصطلاحات نجومی یونانی نیز به طور غیرمستقیم از راه زبان عربی به فارسی، و از راه زبان لاتین به زبان انگلیسی راه یافته‌اند. صورت واژه‌های نجومی بونانی در زبان فارسی و زبان انگلیسی مؤید تأثیر زبان‌های واسطه عربی و لاتین است. ولی هر دو زبان فارسی و انگلیسی اصطلاحات نجومی خود را از منابع دیگری غیر از دو منبع فوق نیز اخذ کرده‌اند. با توجه به این که غالب اصطلاحات نجومی فارسی، یا عربی هستند یا از راه عربی وارد فارسی شده‌اند...

644fa603d757f.png

جامع التواریخ: از آغاز پیدایش قبایل مغول تا پایان دوره تیمور قاآن (جلد اول)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6126554bdb552.jpg

مفتاح الفلاح به ضمیمه رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور

محمد بهاءالدین عاملی (شیخ بهائی)

مِفْتاحُ الْفَلاح فی عَمَلِ الْیَوْم و اللّیلَة مِنَ الْواجباتِ وَ الْمُسْتَحَبّات مشهور به مفتاح الفلاح، کتابی به زبان عربی اثر شیخ بهایی، که در سال ۱۰۱۵ق در شش باب درباره ادعیه، اعمال واجب و مستحب و آداب پسندیده‌ای که یک مسلمان انجام می‌دهد، نوشته شده است. این کتاب نزد عالمان و دانشمندان شیعه همواره دارای اهمیت فراوان بوده و ترجمه‌ها، شرح‌ها و تعلیقه‌هایی بر آن نوشته شده است. مصنف در لابلای ابواب کتاب بحث‌های دقیق علمی و روایی مطرح کرده و به نفی و اثبات نظریه‌های گوناگون پرداخته است. از جمله، شیخ بهایی در مورد تسبیحات حضرت زهرا(س) بحث مفصلی دارد. بحث‌هایی مانند آداب لباس پوشیدن، خوردن و آشامیدن، راه شناختن زوال آفتاب و آداب مسواک را نیز در فصول مختلف و در مناسبت‌های گوناگون مطرح کرده است. شیخ بهایی در هر فصل از کتاب، پس از ذکر چند روایت و مطالب مختلف، شروع به توضیح الفاظ روایات کرده و بعضی مطالب مبهم یا دشوار آن فصل را تبیین نموده است. مفتاح الفلاح دارای یک مقدمه کوتاه درباره سبب تألیف کتاب و معرفی اجمالی هر باب است. مؤلف اعمال شبانه‌روز را به شش قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت بابی را اختصاص داده است. ابواب کتاب باب اول: در اعمالی است که بین الطلوعین انجام می‌شود اعم از واجب و مستحب. باب دوم: اعمال مختص به طلوع آفتاب تا ظهر شرعی و زوال آفتاب است. باب سوم: شامل اعمال زوال آفتاب تا غروب آن است. باب چهارم: اختصاص به اعمال غروب خورشید تا وقت خواب دارد. باب پنجم: شامل اعمال وقت خواب تا نیمه شب است که آداب خواب و تسبیح حضرت زهرا(س) را هم در این قسمت ذکر نموده است. باب ششم: اعمال بین نیمه شب تا طلوع فجر است. خاتمه کتاب: شامل تفسیر سوره حمد است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
5f73716042d9e.png

مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی (فالنامه ـ گربه و موش ـ غزلیات ـ نان و حلوا ـ شیر و شکر) به ضمیمه زندگی‌نامه مؤلف

محمد بهاءالدین عاملی (شیخ بهائی)

شیخ بهائی محمد بن عبدالصمد عاملی از مهاجرین جبل عامل است. در جامعیت علوم و فنون فوق‌العاده بود. به یقین او افزون بر آنکه ادیب و فقیه و مفسر و ریاضی‌دان و مهندس و شاعر بود، حکیم و فیلسوف هم بوده است. شیخ به سال 1303 در اصفهان درگذشت ولی جنازه او را به مشهد مقدس انتقال دادند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از آثار و اشعار شیخ بهائی است به همراه زندگینامه ایشان که از آثار مختلف گردآوری شده است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب