5fdda525c8937.png

رازهایی در دل تاریخ؛ شاه اسمعیل شاعر نبوده و دیوانی هم نداشته است

مکان چاپ: تهران ناشر: آگاه تاریخ چاپ: ۱۳۵۷ هجری شمسی زبان: فارسی

درباره شعر و شاعری شاه اسماعیل و تخلص خطایی وی، به طور پراکنده و در بعضی منابع، مطالبی بیان شده است. این کتاب بررسی‌ای مختصر درباره شاعری و شعر شاه اسماعیل است و نویسنده معتقد است که شاه اسماعیل شاعر نبوده و دیوان خطایی از او نمی‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

63df9831a8445.jpg

تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری

کیوان سمیعی

کتاب تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری تالیف کیوان سمیعی است. این کتاب در سال 1361 توسط انتشارات زوار منتشر شده است. فهرست کتاب شامل شصت موضوع است و عناوین برخی از آنها عبارتند از: قلمرو و نفوذ زبان تازی، تاثیر شعر در نفس، قدیمی ترین شعر عربی، علم بدیع، قواعد ماده تاریخ، مخارج حروف، پیشگویی به وسیله احکام نجوم، تضمین غزلیات حافظ، دستور زبان فارسی و ...

6146eda956f6b.png

شعر چیست؟

گروهی از نویسندگان

شاید از اولین روز پیدایش شعر که آغاز پیدایش آدم نیز هست، «شعر چیست؟» بر زبان‌ها و ذهن جاری و ساری شده و هر کسی به نوع و گونه‌ای پاسخی برای آن اندیشیده و یافته و اظهار داشته است. این کتاب پاسخ بیش از پنجاه متخصص فن به این سؤال است. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: شعر چیست؟/ منوچهر آتشی، درباره ذات شعر/ داریوش آشوری، شعر آهن است از یك صاحب درد/ حسین آهی، ما همه شاعر هستیم/ احمدرضا احمدی، شعر تعریف‌ناپذیر است/ محمد بابایی‌پور دریایی، شكوهمندترین تصویر هستی/ علی محمد بشارتی، رسالت شعر و شاعری/ محمدتقی جعفری، شعر عصاره تجربیات یك نسل یا چند نسل است/ سیمین دانشور، در اقلیم شعر/ عبدالعلی دستغیب، تولد شعر/ عزیزالله زیادی، شعر را چه به نظم درآرید یا نیارید شعر است/ احمد شاملو، شعر حادثه‌ای است كه در زبان روی می‌دهد/ محمدرضا شفیعی كدكنی، شعر، شناسنامه حقیقت پنهان/ سیدعلی صالحی، شعر پالاینده و سازنده است/ طاهره صفارزاده، شعر غرورانگیز و مدرن/ شیون فومنی، تعریف شعر/ شمس لنگرودی و .... .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5bb1e0c8635ca.png

نگاهی نو به سفرنامه ناصرخسرو

فیروز منصوری

سفرنامه ناصرخسرو ظاهراً اولین کتاب منثور این نویسنده است که در آن، مسافرت هفت‌ساله خود را به ایران و آسیای صغیر و شامات و مصر و عربستان شرح داده است. تاریخ تألیف سفرنامه کاملا مشخص نیست؛ گرچه ظاهرا روزبه‌روز در روزنامه مسافرت خود نوشته است؛ ولی آن را ـ اگر این سفرنامه که در دست است، تلخیص متأخری از اصل سفرنامه مؤلف نباشد ـ نمی‌توان قبل از سال 455 هـ.ق فرض کرد. نویسنده در این کتاب با مداقه در مندرجات این سفرنامه و محک‌زدن مطالب آن با استفاده از معلومات تاریخی، به آزمایشی در بازنگری این اثر مبادرت کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
کتاب