604786b3ed91b.jpg

فرهنگ ایرانی و تاثیر ان در تمدن اسلام و عرب (شامل تاریخ فرهنگی ایران در دوره فترت)

مکان چاپ: تهران ناشر: چاپخانه پیمان تاریخ چاپ: ۱۳۲۳ هجری شمسی زبان: فارسی

فهرست کتاب فرهنگ ایرانی و تاثیر آن در تمدن اسلام و عرب (شامل تاریخ فرهنگی ایران در دوره فترت) عبارتست از: 1. آثار فرهنگی ایران و سرنوشت آن در حمله عرب 2. تاثیر تشکیلات اداری ساسانیان در دولت خلفا 3. دبیران ایرانی پیش از اسلام و پس از آن 4. نهضت علمی عصر عباسی و ترجمه آثار ایرانی 5. چند کتاب تاریخی از پهلوی به عربی ترجمه گردیده 6. افسانه‌های ایرانی در ادبیات عرب 7.نهضت فرهنگی ایران در دوره انوشیروان 8. جندیشاپور 9. حکمت عملی و اخلاق 10. کتاب هائیکه در موضوع ادب به زبان عربی تالیف شده 11. نثر فنی

منابع مشابه بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

6490798ecf36e.jpg

ایران در سفرنامه ها: مجموعه 20 تابلو از کتاب لوئیس دوبو

لوئیس دوبو

در زمستان سال 1882-83 س، ج، بنجامین از طرف پرزیدنت آرتور ریاست جمهوری آمریکا به سمت نخستین سفیر آمریکا در ایران منصوب شد زیرا کنگره آمریکا به تازگی تاسیس سفارت را در ایران تصویب کرده بود. در سال 1885 با موفقیت حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری و زمامداری این حزب بنجامین به امریکا احضار شده و طبق شیوه معموله در دیپلماسی امریکا به زندگی خصوصی خود پرداخت. خاطرات و تجربیات وی در طول ماموریت دو ساله اش در ایران انگیزه ای بود برای تدوین کتابی تخت عنوان ایران و ایرانیان که در سال 1887 در لندن به چاپ رسید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61b8b12e93d74.jpg

خاطرات یک خبرنگار (یک عمر روزنامه نگاری)

محمد محمدی

آنچه در این کتاب آمده است خاطرات دوران خبرنگاری است به انضمام چند مطلب دیگر که در نشریات کرمان و تهران چاپ شده است. بدین ترتیب این کتاب به دوبخش خاطرات و مقالات تقسیم شده است.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب
614eab0810371.png

فانتزی در ادبیات کودکان

محمد محمدی

فانتزی گونه‌ای ادبی است که دوسه سده اخیر پا به عرصه وجود گذاشته است. این گونه ادبی به‌ویژه در نیمه دوم سده بیستم گسترش زیادی یافته و به کشورهای پیرامونی چون ایران نیز سرایت کرده است. در این کتاب گرچه مختص ادبیات کودکان تهیه شده است؛ اما کسانی که می‌خواهند فانتزی را در ادبیات بزرگ‌سالان بشناسند، نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. در بخش اول کتاب به نظریه‌ها و پژوهش روی موضوع فانتزی پرداخته شده و در بخش دوم داستان‌هایی فانتزی نقد و تحلیل شده‌اند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات کودک
کتاب