رمان چیست ؟ ترجمه و نگارش محسن سلیمانی است که البته محور اصلی ترجمه از یک کتاب است. کسانی که در این کتاب مطلب دارند از منتقدان بزرگ غرب هستند. مقاله‌ای در پایان کتاب با نام «رمان و سه قالب داستانی» از «نورتروپ فرای» آمده است. رمان چیست؟ کتابی در زمینه انتقاد بر رمان است و به شناخت بیشتر رمان کمک می‌کند به عبارت دیگر این کتاب تحلیل رمان است. کتاب جمع بندی رمان‌ها است. انواع رمان را مشخص و درباره آن توضیح داده چرا که برای نقد به یک رمان باید در ابتدا انواع آن را شناخت و سپس روی آن متمرکز شد. رمان چیست؟ به شما نگاه کلی می‌دهد و نشان می‌دهد که جایگاه رمان در جوامع امروز چیست. این کتاب در هفت فصل مروری برتاریخچه رمان، انواع رمان، رمان امروز، تعریف رمان، رمان و واقع گرایی، ساختمان رمان، رمان و سه قالب داستانی دیگر آورده شده است

منابع مشابه بیشتر ...

661d24aa65046.jpg

الفبای نویسندگی

مهرداد مهرین

یکی از مشخصات قرن بیستم فزونی مطبوعات آنست. امروز نوشتن مانند حرف زدن امری عادی شده. با وجود این نسبت به قرن نوزدهم آثاری که واقعا بشود آنها را شاهکار نامید رو به کاهش نهاده. علت چیست؟ به عقیده نگارنده علتش اینست که نویسندگان قرن بیستم به سرعت می نویسند، کم فکر و مطالعه می کنند و زیاد به مطلب شاخ و برگ میدهند. بوفون می گوید: خوب نوشتن یعنی خوب فکر کردن، خوب حس کردن، خوب بیان کردن و این سه کار نیاز به فکر و روح و ذوق خوب دارد. بوفون فراموش کرده است که خوب نوشتن حوصله و وقت هم لازم دارد ولی امروزه مردم به قدری گرفتارند که حوصله اینکه قسمت اعظم اوقات خود را به مطالعه و تفکر عمیق بگذرانند ندارند. نتیجه این روش همین اوضاعی است که ملاحظه میکنید. قدماء در نوشتن واقعا زحمت می کشیدند فردوسی سی سال زحمت کشید تا شاهنامه را نوشت...

659167f9c5d4c.jpg

نویسندگان بزرگ معاصر

حسینقلی کاتبی

کتاب “نویسندگان بزرگ معاصر” به دست حسین‌قلی کاتبی به رشته تحریر و نگارش درآمده است. این کتاب، اثری کهنسال است که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی (۱۹۵۰ میلادی) طبع و نشر یافته است. یکی از مهم‌ترین دانش‌های بشری که در طول تاریخ همواره همه ما -جامعه جهانی- بدان مفتخر بوده‌ایم، ادبیات است. ادبیات همواره شیرین و منسجم و قدرتمند است و نویسندگان بزرگ در طول هزاره‌های متمادی، شاهکارهایی خلق کرده‌اند که مجموع آن‌ها، فرهنگ بشری را ساخته است. این کتاب نیز دقیقا در همین مورد است. مولف در حدود ۸۰ سال پیش کوشیده است تا ادبیات معاصر روزگار خویش را برای مخاطب پارسی‌زبان معرفی نماید. از همین روی به نویسندگان و آثار و رمان‌ها و اشعار و ادبیات قرن نوزده و بیست پرداخته و شاهکارهای ادبیات کلاسیک جهان را که دارای شهرتی بین‌المللی هستند، معرفی کرده است. در این کتاب نویسندگان بزرگی از شرق و غرب عالم معرفی شده‌اند. از دورترین نقاط آسیا تا اروپا و آمریکا، نویسندگان و اندیشمندانی که با آثارشان فرهنگ جهان مدرن را پایه‌ریزی کردند. کسانی نظیر اسکار وایلد، ایساهاکیان، د. هـ. لارس، فرانس کافکا، اُ. هنری، ایلیا ارنبورگ، الدوس هاکسلی، آناتول فرانس، جان اشتاین‌بک، آلبر کامو، ماکسیم گورکی، پی‌یِر لوئیس، آنتوان چخوف، ارنست همینگوی، جورج ولز، استفان زویگ، آندره ژید، برنارد شاو و ده‌ها نویسنده برگ دیگر، در این کتاب مورد معرفی قرار گرفته‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

630ca486915e4.png

واژگان ادبیات داستانی (فارسی ـ انگلیسی، انگلیسی ـ فارسی)

محسن سلیمانی

روش کار در این فرهنگ بدین‌گونه است که پس از جمع‌آوری واژگان ادبی، مجدداً آنها با معنی تفصیلی‌شان در انگلیسی تطبیق داده شده است. با انتشار این واژه‌نامه تا حدودی به چندگانگی در ترجمه اصطلاحات ادبیات داستانی پایان داده شده و مترجمان بیشتری به متون داستانی رغبت نشان می‌دهند تا وقت خود را صرف ترجمه و گاهی ترجمه غلط تک‌تک اصطلاحات نکنند.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
627b9dbc69d0b.jpg

فن داستان نویسی

بخش عمده مطالب حاضر محصول کلاسهای نویسندگی خلاق دانشگاههای آمریکاست و در آن، علاوه بر فن داستان نویسی از مسائل پیرامون نویسندگی نیز سخن به میان آمده است.

نثر/ادبیات داستانی
کتاب