کتاب حاضر یادنامه دکتر غلامحسین صدیقی است که توسط دکتر پرویز ورجاوند گردآوری و تصحیح شد و در سال 1372 به چاپ رسیده است فهرست کتاب عبارتست از: بخش نخست: در گذشت و برگزاری آیینهای آن سروده ها و نوشته ها؛ بخش دوم: زندگینامه، نقش و آثار؛ بخش سوم: نوشته ها، نظرها و خاطره ها درباره شخصیت و منش، ارزش و مقام زنده یاد دکتر صدیقی؛ بخش چهارم: دیدگاهها، نوشته ها و مقاله ها.

منابع مشابه بیشتر ...

6627c71513b0c.jpg

عرفان ایران - جلد 33-34

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 33-34 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, معنای اولیه شیعه: به مناسبت میلاد امام حسین (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ اسم و مسمی از حسن ابراهیمی؛ علم و معرفت از دیدگاه ابونصر سراج طوسی از جمشید جلالی؛ نظر میرزای قمی درباره خطبه البیان از رضا اسدپور؛ نشر متون صوفیانه مفید است یا مضر از سیدمحمدعلی جمالزاده؛ شرح زندگی بزرگان نعمت اللهی در دکن از عبدالجبار خان آصفی نظامی و ترجمه شاهد چوهدری؛ درک یک عالم معنوی از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ در قسمت تصحیح متون، رساله منامیه از میرسیدعلی همدانی و تصحیح روح الله رجبی؛ و در قسمت عرفان و هنر، متافیزیک شعر از سیدحسن امین؛ حیرت صوفیانه و هنر اسلامی از آندری اسمیرنوف و ترجمه اسماعیل پناهی؛ در بخش عرفان و ادیان، فیلوکالیا: کتاب مقدس عرفان مسیحی ارتدکس محبوبه هادنیا؛ در قسمت معرفی کتاب نام پنج کتاب آمده است: اندر اسلام ایرانی اثر هانری کربن از زینب پودینه آقایی و رضا کوهکن؛ تجلیات معنویت اسلامی اثر سیدحسین نصر از فاطمه شاه حسینی؛ پرتوهای چینی نور تصوف اثر ساچیکو موراتا از حسن مهدی پور؛ کتاب تصوف به کوشش جمیل چیفتچی از اسری دوغان؛ مبانی هنر اسلامی ترجمه و تدوین امیر نصری از حجت پویان.

6627c2a197e77.jpg

عرفان ایران - جلد 31-32

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 31-32 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, موسی و خضر (ع) دکتر نورعلی تابنده، تصوف و وضعیت فرهنگی ما از سعید سرمدی، میشل والسان و طریقه شاذلیه، شرح احوال داوود طائی از حسن مهدی پور، شیخ عبدالحلیم محمود از فرشته سخایی و فاطمه غلام نژاد، مولوی و مولویه از ویلیام چیتیک و ترجمه فاطمه شاه حسینی، در قسمت تصحیح متون، مجالس المومنین از شهرام پازوکی، در قسمت عرفان و ادیان، گزیده ای از عرفان مسیحی از جیمز کاتسینجر و ترجمه ابوالقاسم پیاده کوهسار، رمز پرندگان در ادیان از مانابو وایدا و ترجمه سمانه گچ پزیان، در قسمت عرفان و هنر، تاثیر زبان عربی بر هنرهای بصری اسلامی از تیتوس بورکهارت و ترجمه امیرنصری؛ کار در زندگی معنوی از فریتوف شوان و ترجمه پریسا خداپناه؛ و معرفی کتاب: عرفان، اسلام و ایران از شهرام پازوکی؛ صوفی و شعر اثر محمود ارول قلیچ از تورقای شفق؛ حیات تصوف در دوران عثمانی اثر عثمان تورر از اسرا دوغان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

619ce6d2546b1.jpg

سرزمین قزوین، سابقه تاریخی و آثار باستانی و بناهای تاریخی سرزمین قزوین

پرویز ورجاوند

کتاب سرزمین قزوین درباره سابقه تاریخی و آثار باستانی و بناهای تاریخی سرزمین قزوین است که توسط دکتر پرویز ورجاوند بررسی و نوشته شده است. در این کتاب در آغاز هر فصل پس از معرفی موقعیت طبیعی هر دهستان، گفتگویی به نسبت جامع نیز درباره سابقه تاریخی دهستان مزبور صورت گرفته است و این بدان منظور است که با تاریخ گذشته آن دهستان آشنایی حاصل گردد و دانسته شود که در جریان تحولات و رویدادهای این سرزمین ناحیه مزبور چه نقشی بر عهده داشته و بر آن چه گذشته است. در چه زمان وسیع و آبادان بوده، چگونه به کاستی گرائیده و خموش مانده است و یا وارون آن. در این کتاببرای توضیح و تشریح هر بنا تا آنجا که مقدور بوده سعی شده است نقشه آن تهیه و همراه با عکس‌هایی لازم و گویا عرضه گردد. هیچ پیکری بدون آنکه نقشی از نظر توجیه بیشتر و کامل صورت پذیرفته و جزئیات هر اثر مورد بحث قرار گرفته اینست که نویسنده وظیفه خود می‌دانست تا هر بنا را چنانکه هست، با تمام ویژگی‌هایش معرفی نماید، به نحوی که اگر روزگاری چون هزران اثر دیگر در نتیجه بی‌توجهی و عوامل پیش‌بینی نشده، هریک از آنها دچار خرابی شود و یا فرو بریزد، شناسنامه کاملی از آن در دست باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
61331d3a3564c.png

روش بررسی و شناخت کلی ایلات عشایر به پیوست چادرنشینی در کوهستان‌ها و فلات‌های آسیای جنوب غربی از فردریک بارت

پرویز ورجاوند

مطالعه تطبیقی مردم‌شناسی فرهنگ مادی و معنوی عشایر ایران و مقایسه آن با تحقیقات مشابه درباره ایلات کشورهای دیگر خاورمیانه و آسیای مرکزی چه‌بسا مشابهات زیادی را بین آنها نمایان سازد. بعضی از این خصوصیات مشترک در بین ایلات ایران که حتی از لحاظ زبان و مکان از یکدیگر به‌دورند به‌خوبی مشهود است. گفتنی است افزون بر نفوذ اقوام خارجی در مملکت، سلاطین ایران نیز با تبعید و جابجاکردن عشایر سهم عمده‌ای در این اختلاط و امتزاج داشته‌اند. این کتاب یک دستورالعمل و راهنمایی برای شناسایی ایلات و عشایر است. در ضمیمه کتاب نوشتاری از فردریک بارت درباره چادرنشینی در کوهستان‌ها و فلات‌های آسیای جنوب غربی آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب