65ce364867be6.jpg

سرآمدان فرهنگ و تاريخ ايران در دوره اسلامى

مکان چاپ: تهران ناشر: چاپخانه خرمی تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی زبان: فارسی

مولف در پیشگفتار کتاب می گوید: " در این دفتر تا جایی که میسر بود کوشیدم که تاریخی درست و دقیق از زادروز و درگذشت آن ناموران بدست دهم. ولی بدلایل بسیار نسبت به این مهم توفیق کامل نیافتم، چرا که زندگانی بیشتر این عزیران روشن نیست و بسیاری از ایشان را شرح حالی کامل و درست بجای نمانده است. بنابراین از 713 تنی که در این مجلد سخن گفته ام، کمتر از پانصد تن را تولد و وفات هر دو بدست داده ام و بیشتر را سال وفات مشخص شده است، و بعضی را نیز از ناگزیری تنها بدادن سده زندگانی اکتفا کرده ام. ولی آنان را که میسر بود، حتی روز و ساعت تولد و وفاتشان را بدست داده ام. در این تالیف هر سرآمدی از مردم ایران بزرگ بی درنظر گرفتن موقعیت اجتماعی و دانش و فن و کاری که در آن کوشیده است و والایی یافته، به ترتیبی که یاد شد، در پی هم آمده اعم از آنکه دانشمند فیلسوف فقیه ادیب شاعر صوفی نقاش موسیقی دان خطاط معمار نیکوکار پهلوان سردار شهریار مورخ و جغرافی دان یا سیاست مدار یا فدایی و فداکار نسبت به مردم کشور خود بوده است یا در پی نیکی ها رفته و در کار خود به بزرگی و تمامی رسیده است از ذی فن و ذوفنون.

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60fd68336c215.jpg

هزار سال تفسیر فارسی، سیری در متون کهن تفسیری پارسی با شرح و توضیحات

سید حسن سادات ناصری

هزار سال تفسیر فارسی، سیری است در متون کهن تفسیری پارسی با شرح و توضیحات، تفاسیری چون ترجمه تفسیر طبری، تفسیر قرآن پاک، تفسیر مفردات قرآن، تفسیر سورآبادی، تفسیر کشف الاسرار میبدی، تفسیر نسفی، تفسیر گازر و ... این کتاب مجموعه ای کامل حاوی بررسی تفاسیر کهن فارسی با ذکر نمونه از تفاسیر بازمانده که هم منتخبی از نثرهای شیوای کهن پارسی در کتب تفسیر است و هم گزیده ای از مباحث و قصص قرآنی

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
5d6abe22e4dea.png

دیوان ملا محمد رفیع واعظ قزوینی؛ شاعر نامدار سده یازدهم هجری

ملا محمدرفیع ملقب به رفیع الدین و در افواه ملا رفیعا مشهور به واعظ قزوینی و متخلص به واعظ از مردم صفی آباد قزوین و نواده ملا فتح الله قزوینی بود. واعظ به‌یقین در تحصیل دانش‌ها و کمالات متداول روزگار خود نیک بکوشیده و در مکتب تشیع پرورش یافته است و به شهادت آثارش و اقوال تذکره‌نویسان و صاحبان کتاب رجال، در حدیث و فقه و تفسیر و تاریخ و لغت و ادب عالمی عامل و فاضلی متبحر و نویسنده‌ای چیره‌دست و شاعری بلندپایه و خطیبی قوی‌مایه شده است تا بدان‌جا که او را از دانشمندان و خطباء بنام و از نویسندگان و شعراء مشهور سده یازدهم هجری باید شمرد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب