در میان خیل شاعران گذشته پارسی‌زبان، به کمتر شاعری برمی‌خوریم که‌ دست از جان بشوید و در مقابل پادشاهان و قدرتمندان-چه آشکارا و چه به‌ زبان حکایت و رمز-حرف حق بگوید و بلندی همت را در مقابل خوان پرنعمت آنان دوتا و دوتو نکند، در این میان بعضی از عارفان، با تکیه بر قدرت‌ لا یزالی یگانه معشوق ازلی، چه از زبان خود یا با گفتار طبقات پایین جامعه یا از قول دیوانگان عاقل تازیانه انتقاد را بر گرده این قدرتمندان می‌کوبند، شعر این‌گونه شاعران است که می‌تواند لقب «تازیانه سلوک» بگیرد. یکی از این شاعران عارف، عطار نیشابوری است که «سلطانی» جز آن‌ «سلطان حقیقی» نمی‌شناسد و «شاهی» جز «پادشاه ازلی»‌نمی‌داند. عطار، از سویی لوازم و خلق و خوی پادشاه عادل را بیان می‌کند و از جهت دیگر، از زبان توده مردم آنها را می‌نکوهد و گاه پند و اندرز می‌دهد و گاه با خشم در مقابل آنان می‌ایستد و حق‌گویی می‌کند. این مقاله بحثی جستجوگرانه درباره قدرت‌ستیزی عطار نیشابوری است.

درباره نویسنده

دکتر رضا اشرف زاده در سال ۱۳۲۱ در شهر بم بدنیا آمد ایشان دارای مدرک دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۳ می باشد. وی هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد زبان و ادبیات فارسی و قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد می باشد پدر رضا اشرف زاده ماشا الله است که به شغل مسگری اشتغال داشت و دارای سواد اندک خواندن و نوشتن بود و خود را از نسل دختر عمررولیث صفاری بنام اشرف می خواند و مدعی بود که فامیل “اشرف زاده ” به همین سبب است. نام مادر محترمشان سیده صغری از نسل پیغمبر خدا(ص) و زنی خانه دار بود.دکتر اشرف زاده کلا ۲ برادر و ۴ خواهر بودند خاطرات کودکی : رضا اشرف زاده از خاطرات دوران کودکی خود چنین می گوید: “یکی از خاطرات تلخ آن دوران این بود که در سال سوم دبستان مدیر دبستان ،عالم اما سختگیری داشتیم-در دبستان فردوسی بم -بنام آقای رشاد- برای تعمیرات مدرسه مبلغ ۵۰ ریال از هر دانش آموز طلب کرده بود و پدرم این مقدار پول را نداشت ،مدیر دبستان نیز مرا تهدید به اخراج می کرد و پدرم نیز از انان نبود که داشته باشد ! بالاخره بر این شد که بنده از رفتن به مدرسه بازدارند. گریه و ضجه من ناراحتی پدرو مادرم و سختگیری جناب رشاد … بالاخره پدرم را وادار به قرض کردن کرد و غائله خوابید و من – خوشحال- به تحصیل ادامه دادم. شاید یکی از اسرار موفقیت من در طول تحصیل همن موضع باشد اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : رضا اشرف زاده در خانواده ای با وضع مالی مناسبی بدنیا آمد. تحصیلات رسمی و حرفه ای : رضا اشرف زاده ،دوران ابتدایی، سیکل اوّل و چهارم ریاضی را در بم گذراند و در سال ۱۳۳۸ به دانشسرای مقدّماتی کرمان رفته و با درجة ممتاز و شاگرد اوّلی، فارغالتحصیل شدند، به علّلی ادامة تحصیل نداد وبه استخدام آموزش و پرورش (فعلی) در آمد. در سال ۱۳۴۹ برای ادامة تحصیل وارد دانشکدة ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد شد و دورة کارشناسی را در سال ۱۳۵۳، کارشناسی ارشدرا در سال ۱۳۵۶، و دکترای زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۶۳ گذرانید، ایشان در تمام دوران تحصیل شاگرد ممتاز و دانشجوی اوّل بودند. رسالة کارشناسی ارشد ، با راهنمایی استاد فرزانه و فقید زندهیاد آقای دکتر یوسفی، با درجة ممتاز و رسالة دورة دکتری را در ۷ جلد و با ۴۲۰۰ صفحه و با درجة ممتاز در سال ۱۳۶۳ دفاع کرد

منابع مشابه بیشتر ...

61c08864c8c92.jpg

سیف الدین محمد فرغانی، قهرمان عرصه سخنوری

محمدرضا تبریزی شیرازی

کتاب "سیف الدین محمد فرغانی" قهرمان عرصه سخنوری، پژوهشی است در شخصیت ادبی و عرفانی و شیوه شاعری سیف الدین محمد فرغانی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم هجری که توسط محمدرضا تبریزی شیرازی تالیف شده است. این نوشته کوششی است ناچیز در جستجوی شخصیت معنوی عارفی روشن ضمیر، شاعری گرانقدر و قهرمانی سخنور که در جامعه شعردوست و ادب پرور ایران قدرش ناشناخته مانده است. این کتاب شامل شش فصل است با این عناوین: در جستجوی شاعر و عارفی بزرگ، انعکاس اوضاع اجتماعی و سیاسی در شعر سیف الدین محمد، زبان پارسی دری و شیوه سیف الدین محمد در سخنوری، ابداع سیف الدین محمد در عرصه قصیده سرائی، سیف الدین محمد و دیگر سخنسرایان، سیر فکری سیف الدین محمد در غزلسرائی

56e356410de31.jpg

عبید زاکانی لطیفه پرداز و طنزآور بزرگ ایران

جمعی از نویسندگان

در اوایل قرن هشتم هجری در یکی از قریه های قزوین، شاعر و منتقد بزرگ اجتماعی ادبیات فارسی، نظام الدین عبید زاکانی (م 772 – 768هـ) زاده شد. او که از ظلم روزگار و نابسامانی اوضاع زندگی و اخلاقیات جامعه آزرده بود، زبان طنز را به جای انتقاد صریح برگزید. شیوه انتقادی این شاعر و نویسنده توانا، روشی خلاقانه و جالبی بود که در آن روزگار، او را شاخص کرده و بعدها او را صاحب سبک کرد. آثار او در واقع تمثیلی تلخ و گزنده از حوادث روزگار خویش است. او تعریفات یا ده فصل خود را به شیوه تعریفات ابوعلی سینا و اخلاق الاشراف خود را بر اساس اوصاف الاشراف خواجه نصرالدین نوشت. موش و گربه او نیز، سرشار از حکمت و پند است. او در نظیره گویی نیز بی بدیل بود. کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که درباره زمانه، آثار و شیوه طنزپردازی عبید نگاشته شده که البته نسبت به جایگاه او در ادبیات، اندک است. در این کتاب، 27 مقاله از اساتید گرانقدر، به کوشش حمید باقرزاده و بهروز صاحب اختیاری گردآوری شده و در سال 1375 توسط انتشارات اشکان به طبع رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60fbb1615e2a1.png

تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری

رضا اشرف‌زاده

بیشتر آثار شعری عطار نیشابوری، آکنده از نظریات و عقاید صوفیانه و عارفان است که با ساده‌ترین زبان و در قالب حکایت و داستان آنها را بیان می‌کند و اگرچه در بعضی مواقع آن پیوستگی کلی بین مطالب عرفانی و تسلسل داستان‌ها نیست؛ اما به طور کلی صبغه و رنگ عرفان و تصوف، تمام کتاب را به هم پیوند می‌زند و آن را به صورت یکپارچه جلوه می‌دهد. از آنجا که عطار شاعری عارف است و به کمک داستان‌ها و حکایات، مطالب مهم عرفانی را در ساده‌ترین زبان بیان می‌کند، ناچار از کمک‌گرفتن از این روایات و اسطوره‌هاست. به طوری که حتی بیان بخش مهمی از معانی اشعارش وابسته به این اسطوره‌ها و روایات است. از این‌رو شناخت این موارد و کیفیت کاربرد آنها، سهمی بزرگ در شناخت شعرا و پی‌بردن به معانی آنها دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
607d69d90f0dc.png

گزیده اشعار خاقانی شروانی

بی‌شک افضل‌الدین بدیل بن علی نجار، حقایقیِ خاقانی از برجسته‌ترین شعرای ایران در قرن ششم، در حوزه ادبی آذربایجان است. شعر خاقانی آن پیچیدگی که در معانی شعر صائب و شاعران سبک هندی است را ندارد، بلکه اغلب این دشواری و گاهی پیچیدگی در لفظ و فرم شعر اوست نه ذاتاً در معانی، به این معنا که پس از دریافت استعاره‌ها و تشبیهات شعر، چیز چندانی نصیب خواننده نمی‌شود. در این کتاب گزیده‌ای از اشعار خاقانی ذیل قصاید، غزلیات، رباعیات و قطعه‌ها آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب