نان، آرمان‌ها و حقوقشان از جمله موضوعاتي است که در سال‌هاي اخير بسيار مورد توجه و تحقيق قرار گرفته است. بر اساس اين تحقيقات آنچه به عنوان اتوپيا يا آرمان شهر زنان مطرح شده، به زعم بسياري در ادبيات ملت‌ها کم‌سابقه است. اما حکيم نظامي گنجوي شاعر بزرگ قرن ششم هجري، هشت قرن پيش در مثنوي غنايي خسرو و شيرين، شهري به نام ارمن را معرفي مي‌کند که به ميزان زيادي با تعاريفي که از اتوپيا شده سازگار است و اکثر مفاهيم فمينيستي را در نظريه‌هاي مدرن پوشش مي‌دهد. در مقاله حاضر نگارندگان ضمن بررسي موضوعاتي از قبيل: تعريف آرمان شهر و بررسي قدمت آن، ويژگي‌هاي آرمان شهر نظامي، جنبه‌هاي اسطوره‌اي اين شهر، بررسي شخصيت و خصوصيات بانوان اين شهر و در پايان مقايسه آرمان شهر زنان از ديدگاه حکيم گنجه و نظريه‌هاي معاصر؛ نشان خواهند داد اين مقوله‌ها در ادب پارسي و حداقل در خسرو و شيرين نظامي، اين اثر غنائي معروف سابقه‌اي ديرين دارد. روشي که براي اين پژوهش برگزيده‌ايم روش تطبيقي است به اين صورت که مطالب تحت چهار عنوان اصلي که در حقيقت ويژگي‌هاي اساسي آرمان شهر است طبقه‌بندي شده و در ذيل هر عنوان پس از ارايه تعاريف، ابيات مرتبط با آن بخش از خسرو و شيرين برگزيده شده و در نهايت تحليلي تطبيقي در ذيل هر بخش صورت گرفته است. قسمت ديگر اين مقاله منشا اسطوره‌اي اين شهر است که بر آن بوده‌ايم تا با توجه به اساطير و افسانه‌هايي که درباره اين شهر وجود دارد، ريشه‌هاي اين داستان را بيابيم.

منابع مشابه بیشتر ...

6292211f28e30.png

سیاست

. ارسطو

«سیاست» ارسطو درباره خانواده و تدبیر منزل و بندگی و مالکیت و زناشویی، نظریات افلاطون و نقد حکومت‌های اسپارت و کرت و کارتاژ، قانون اساسی و مسائل مربوط به آن، انواع گوناگون دموکراسی، الیگارشی، جمهوری یا حکومت حدوسط میان آن دو، علل انقلابات در حکومت‌ها، روش تشکیل دموکراسی‌ها، الیگارشی‌ها و روش پایدارداشتن آنها و درباره حکومت کمال مطلوب بحث می‌کند. مباحث کتاب بر مبنای روش استقرایی است و ارسطو به تاریخ و اوضاع و احوال و طرز حکومت کشورهای مجاور یعنی به واقعیات نظر دارد و تنها به دنبال مدینه فاضله نیست.

60815968b7074.png

خلاصه ای از خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

ابو محمد الیاس بن یوسف بن زکی موید نظامی گنجوی

نظامی گنجوی از جمله چند تن شاعری است که به فیض نازک‌خیالی و فراوان هنری در ردیف سخن‌گستران طراز اول ادب فارسی جای گرفته است. آشنایی با آثار و شیوه بیان و مشخصات هنر او، از فرایض مقدماتی کار کسانی است که می‌خواهند با ادبیات فارسی آشنا شوند و در این راه دشوار به جایی رسند. در این کتاب برای استفاده بهتر از اشعار او، داستان «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» او تلخیص شده است؛ البته به گونه‌ای که طرح کلی و اساسی داستان محفوظ بماند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581586d2e5f49.PNG

صورت و ساخت شعري خسرو شيرين نظامي

اسحاق طغیانی

خسرو و شيرين نظامي، بي‌شک، يکي از شاهکارهاي غنايي ادب ايران و جهان است. چنين اثر ژرفي در کنار التذاذ هنري حاصل از آن، توانايي آن را دارد که همواره مورد باز انديشي و تامل قرار گيرد تا بدين وسيله بتوان با ژرف‌انديشي و غور در ساختمان صوري، محتواي دروني، بلاغت حاکم بر بافت آن و ساير توانش‌هاي ساختاري نهفته در آن، موارد ارزشمندي را يافت. از آنجا که صورت و ساخت شعر به ترتيب در دو محور افقي و عمودي به طور همزمان گسترش مي‌يابد در بررسي کمال شعري هر اثر بايد بتوان با اتکا به اصولي صورت و ساخت اثر را به طور مستقل و جدا مورد بررسي قرار داد. به همين دليل، محور کلي اين مقاله بررسي امکانات ساختاري و صوري نهفته در خسرو و شيرين نظامي است. بخش اول، تلاشي است در بررسي آن دسته از امکانات ساختاري که در محور عمودي شعر، خود را نشان مي‌دهد. بخش دوم، امکانات صوري را در چهار محور جدا مورد بررسي قرار مي‌دهد. درک اين دو دسته از توانايي‌ها يقينا بيانگر اهميت‌ چنين منظومه‌اي و اهميت ‌بازانديشي در آن است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57e97590be5be.PNG

احاديث و روايات اسلامي در دوره آغازين شعر پارسي

اسحاق طغیانی

از آنجا كه ادبيات پارسي از ديرباز بصورت مستقيم و غيرمستقيم تحت تاثير متون اسلامي و بخصوص احاديث و روايات بوده، نگارنده در اين مقاله سعي كرده است روند و چگونگي اين، تاثيرات را در شعر پارسي دوره آغازين مورد بررسي و تحليل قرار دهد و دلايل و شواهدي را مبني بر اينكه: نه تنها تقريبا تمام متون مهم ادبي دوره‌هاي تاريخ ادب فارسي به شكل‌هاي گوناگون از اين مقوله مهم بهره‌مند شده؛ بلكه بخش قابل توجهي از غنا و ارجمندي خود را از مفاهيم احاديث و روايات ديني كسب كرده‌اند. اين تاثيرات در دوره‌هاي نخستين كه مقارن شكل گرفتن پارسي دري است؛ اندك ولي در دوره‌هاي بعد فراوان و شگفت‌انگيز است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله