شادي يکي از احساس‌هاي مثبت انسان است که رواج آن در هر دوره موجب رضايت خاطر همگان و همبستگي بيشتر اجتماعي در بين مردم مي‌شود؛ به همين دليل پژوهشگران در دوره‌هاي مختلف به بررسي عوامل موثر در ايجاد اين احساس مثبت در انسان پرداخته‌اند؛ عواملي مانند مسائل اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و سياسي. شاعران، از جمله گروه‌هايي هستند که درباره نقش اين عوامل در ايجاد اين احساس، سخنان ارزنده‌اي گفته‌اند که بررسي انديشه‌هاي آنها حتي براي انسان غم‌زده و هويت باخته امروز مي‌تواند موثر باشد. هدف از نگارش اين مقاله نيز بررسي نقش اصول اخلاقي و سياسي در شاد کردن افراد با تکيه بر شعر کلاسيک فارسي است. عمل به قناعت، صبر، توکل، رضا، راستي، ساده‌دلي، خوي‌نيک، ازخودگذشتي بخشندگي و اجتناب از حرص، بددلي، حسادت، عيب‌جويي و بددلي از جمله امور اخلاقي هستند که مي‌تواند انسان را به شادي برساند. عدالت‌محوري، دين‌داري، رفع نياز فقيران و نوازش ضعيفان، بخشش ماليات‌ها، جلوگيري از ظلم ظالمان، قهر و لطف حاکمان، ايجاد امنيت، تدبير، توجه به دادخواهان و حلم، از جمله عوامل سياسي هستند که شاهان و حاکمان نيز مي‌توانند با اقدام به آنها مردم را شاد کنند. از نظر شاعران مورد بررسي، انجام فضايل اخلاقي موجب احساس آرامش در انسان مي‌شود و در نتيجه انسان به شادي و خوشدلي مي‌رسد اما با توجه به اين که رذايل اخلاقي همواره سبب اضطراب و پريشاني مي‌شوند، نتيجه‌اي جز غم و اندوه در بر ندارند. همچنين آنها با توجه به بافت سياسي و اجتماعي جامعه دوران خود معتقد هستند که هر گونه کار يا گفتار از سوي حاکمان و عاملان، مي‌تواند مردم را شاد يا غمگين کند.

منابع مشابه بیشتر ...

655f7297f41eb.jpg

شرح جنون - جلد اول (تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی)

سیداحمد بهشتی شیرازی

سید احمد بهشتی شیرازی، در کتاب شرح جنون: تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در پی آن است تا با معرفی فرهنگ ادبی که حافظ شیرازی از متن آن برخاسته است و مطالع تطبیقی مضامین اشعار او و دیگر شعرای نامور فارسی‌، نقبی به کنه شعر او بزند. کتاب شرح جنون یکی از کتاب‌های نایاب و قدیمی است که به تفسیر موضوعی غزلیات حافظ می‌پردازد. (متاسفانه به دلیل عدم موجود بودن بخش پیشگفتار و مقدمه، این نسخه بدون صفحات ابتدایی منتشر شده است و محتوا مطابق نسخه نمونه آغاز می‌شود.) درباره لسان‌ا‌لغیب و مشرب او، در تفسیر شاهکارهای شعری وی دو شیوه وجود دارد. عده‌ای رندی‌های او را ظاهری می‌دانند و شراب و شاهد و ساقی او را ظاهری تلقی می‌کنند و عده‌ای از آنچه او گفته تعابیر باطنی دارند. سید احمد بهشتی شیرازی از جمله گروه دوم است.

6509adc9719c1.jpg

درود بر شادی

علی پریور

در این کتاب سعی شده است عده ای از مشکلات دوران جوانی به صورت تاریخچه های کوتاه شرح داده شود و راه صحیح حل آنها برای حفظ آرامش روان آدمی روشن گردد. باشد که نسل جوان از این همه یاس و ناامیدی نجات یابد و روزگار را قدری با کامرانی و لذت گذراند و زندگی، در حقیقت مجموعه شادیها و لذت ها را در پناه آرامش خاطر واقعی شناسد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58b47a0794dff.PNG

بررسی معنایی چند واژه کهن فارسی براساس گویش بختیاری (گله، کودبان، جفت)

ابراهیم ظاهری عبده وند

در این مقاله، با بهره‌گیری از گویش بختیاری، برخی واژه‌‌های موجود در متن‌های کهن فارسی بررسی شده است. گویش بختیاری در تقسیم‌بندی گویش‌ها، جزء گویش لر بزرگ است. «گویش لر بزرگ خود به دو شاخه تقسیم می‌شود: الف) گویش‌های ممسنی و کهگیلویه‌ای؛ ب) گویش بختیاری». خانلری لری را با کردی خویشاوند می‌داند. در گویش بختیاری واژه‌های بسیاری از زبان فارسی میانه باقی مانده است که می‌تواند در پژوهش‌های زبان‌شناختی مفید واقع شود. همچنین بسیاری از واژه‌های کهن و متروک فارسی دری، در این گویش هنوز به همان صورت یا با تغییری اندک کاربرد دارند. تاکنون برخی از بیت‌های شعرهای کهن براساس گویش بختیاری تصحیح و معنا شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله
57f1ee444a10b.PNG

بررسي برخي از كهن الگوها در اشعار احمد شاملو

جهانگیر صفری

کهن‌الگوها صورت‌هاي مشترکي هستند که با سابقه چندين هزار ساله از اجداد بشر، نسل به نسل منتقل شده و در پستوي ضمير ناخودآگاه جاي گرفته‌اند. اين صورت‌ها براي رسيدن به مرز خود آگاهي در نمادهاي گوناگون طبيعي جلوه‌گر مي‌شوند و در آثار هنرمندان نمود پيدا مي‌کنند. در اين تحقيق برخي کهن‌الگوهاي شعر شاملو با توجه به ساختار استفاده شعر و بسامد استفاده از آنها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. گاهي اين کهن‌الگوها در قالب‌ها و نمادهاي محسوس (مانند جنگل، زمين، خورشيد، دريا، و امثال آن) و گاهي با تاثير بر ذهن و زبان شاعر به ظهور رسيده که مهم‌ترين آنها در شعر شاملو آنيما، نقاب، خود، ماندالا، تربيع، اعداد، مام بزرگ، برادر کشي و عشق است. در اين مقاله هر يک از اين کهن‌الگوها با نمادها و قالب‌هاي گوناگون آن به اختصار بررسي و تحليل است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله