در این مقاله به اهمیت اسناد و تنوع آن در کتابخانه مجلس اشاره می‌شود و اینکه این اسناد شامل بایگانی راکد، اسناد سازمان ملل، بریده جراید، روزنامه‌ها و مجلات قدیمی، آلبوم‌ها و نقشه‌هاست و برای بهره‌برداری از این مجموعه ارزشمند باید برنامه‌ریزی نمود. این برنامه‌ریزی شامل سازمان‌دهی اولیه و سپس رایانه‌ای کردن آن برای اشاعه اطلاعات است.

منابع مشابه بیشتر ...

622a11d883ff2.png

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

مولف ناشناس

در این کتاب درباره کتابخانه مجلس، باغ بهارستان، کاخ بهارستان، ساختمان ملیجک، کتابخانه مجلس، منابع کتابخانه، گنجینه نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، کتاب‌های چاپی، کتابخانه‌های تخصصی، اسناد ملی، نشریات ادواری و ... کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اطلاعاتی داده شده است.

60f9187e4746a.png

تاریخچه کتابخانه مجلس شورای اسلامی

مولف ناشناس

کتابخانه مجلس که اکنون سازمانی است بزرگ، فعال و دارای قسمت‌های مختلف که در هر قسمتی از آن پیوسته فعالیت‌های صمیمانه و پرثمری در راه خدمت به فرهنگ کشور جریان دارد و اهل تحقیق و مطالعه پیوسته از ثمرات خدمات آن برخوردارند. این کتابخانه در روزهایی تأسیس شد که هیچ کتابخانه دیگری از این نوع مجهز و آماده و دارای سالن قرائت‌خانه برای عمومی در ایران وجود نداشت و از این همه کتابخانه عمومی و خصوصی نشانی نبود. در این کتابچه به تاریخچه این کتابخانه پرداخته شده و خواننده با بنیادگزاران کتابخانه، تلاش‌ها و کوشش‌های در راه تأسیس و پیشرفت و گسترش آن از آغاز تا زمان انتشار این کتاب آشنا خواهد شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6644c3749d05d.jpg

کتاب و کتابخانه (مدیریت و توسعه فرهنگی) مجموعه مقالات

غلامرضا فدائی عراقی

مقالاتی که در این کتاب جمع شده مجموع 29 مقاله است که عمدتا جانمایه مدیریتی دارند. گاه مدیریت به معنای اخص در آن مطرح شده و گاه حاوی پیامهای مدیریتی درباره تدوین کتاب و یا تنظیم کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی است و یا به نوعی گزارش از تلاش های سازمان با مراکز و کتابخانه هایی دارد که نقش مدیریت در نحوه ارائه خدمات انها بارز و آشکار است و عمدتا بیانگر نوع نگرش نویسنده به کتاب و کتابخانه است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
663a4c3948675.jpg

گنجینه بهارستان - جلد اول (مجموعه رسائل مکتوب)

نسخ خطی میراث مکتوب فرهنگی هر ملتی است. همه ملت ها به آثار گذشتگان خویش به ویژه اسناد و نسخ خطی خویش می بالند و در راه احیای آن سرمایه گذاری های سنگین می کنند. امروزه برای اینکه مشخص شود چه ملت و کشوری در طریق تمدن و گسترش فرهنگ جهانی پیشقدم و از سابقه بیشتری برخوردار بوده است بحث های جدی و اساسی مطرح است، نمایشگاهها و موزه های مختلف در موضوعات گوناگون در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای صنعتی نشان از آن دارد که انان خود مدعیان تمدن اند و یا دست کم چنین القا می کنند که در حفظ و حراست از میراث باستانی و نگهداشت آثار تاریخی عرضه و توان بیشتری دارند و از این طریق محققان را از سراسر دنیا به سوی خود می خوانند تا با غور و بررسی در اسناد و مدارک و تاریخ گذشته به کشف نقاط مبهم تاریخی بپردازند...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب